Knækket skrue, sidder stadig fast!

Dette er nok lige noget for en pladesmed. Da jeg skulle tage radiatoren ud af min bil forleden knækkede jeg hovedet af en af de skruer, der holdte den fast. Resten af skruen sidder stadig fast i noget metal værk i motorrummet. Jeg kan se at den er lidt rusten i yderkanten af gevindet, så den sidder nok godt fast. Hvordan får man den slags ud? Jeg har fået to muligheder af bekendte: den ene er at bore den ud, den anden er at give den noget varme (gasblus) og lirke den ud. Ingen af dem var detaljeret nok til at jeg kunne gå i gang med noget :)
Dette er nok lige noget for en pladesmed. Da jeg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som regel handler det om et par millimeter en knækket bolt sidder inde. Det kan man i almindelighed godt fange med en CO2svejseklat igennem en møtrik der er lidt større end boltstumpen også uden at svejsningen griber noget særligt i kanterne. Det er bare ikke så rart at lægge fingre til! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Eftersom jeg ikke er i besiddelse af et svejseapperat (ville ellers rigtig gerne, man kan jo ALT med sådan et!), vil jeg bore den ud. Starter med et lille bor, og gør det større og større hvis de små ikke hjælper.
Jeg så i går at skruen ikke behøver at hives ud, den kan godt bare skrues længere ned i gevindet hvor den så til sidst vil falde ned et sted hvor jeg kan få fat i den.

Går i gang efter fyraften i dag!

Bent Andersen: det hvad du forklarer omkring den med links-gevind er den jeg snakker om. Også derfor jeg ikke kunne forklare omkring den jeg selv linkede til. Rigtigt hedder de "drill-out", hvor der er en krave der går ned i det hul man borer, og skruer den op.

the_thorst: i så fald kan du vel bore et lille hul i bolten, og forsøge at banke en lille skruetrækker ned i hullet, og på den måde skrue den ud eller igennem.. Selvom du nok ødelægger skruetrækkeren

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
Jeg er fuldkommen klar over hvad du mener, de hedder også "Easy-Out" og de virker ikke!
Jeg skrev om et linksBOR, ikke om ornebørgen.

Bent.
Lad os være enige om at være uenige.

Bent.
De gange jeg har forsøgt mig med mit fine sæt "ornebørger" (den var ny) har jeg heller ikke haft succes.
De havde en tendens til bare at skrælle hullet konisk. Derefter har de ligget og set fine ubrugte ud i mange år.
Så har jeg haft bedre held med simpel udboring, så der til sidst kun var en "fjeder" tilbage.
Hvis boltstumpen er tyk kan man være heldig med at bore et hul, så der stadig er en vis godstykkelse tilbage, og derefter slå en torxbit ned i hullet.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Ornepikke, Easy-Out og what ever, bør bruges med omtanke og kan til nød gå, når der tales om bolte som IKKE er rustet fast og som er knækket på grund af alm. vold. Det er en Hurtig-Fikst-og-Forkert-løsning som kun vil glæde den lokale pladesmed.
Knækker du omtalte vidundermiddel, får du ikke boltstumpen ud med normalt værktøj.
Følg rådet fra Bent Andersen. Det er ikke det letteste, - men langt det billigste.

Mvh. Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis