Isoleringsværdi i gammel isolering?

Vores gamle hus fra år 1900 er delvist hulmursisoleret med 100 mm Rockwool eller lignende i 1965, hvor der er bygget ny bagmur i leca og ny ydermur i mursten. Hvad er isoleringsværdien i sådan noget gammel isolering? Vores plan er at efterisolere indefra, men det er måske overflødigt? Vi kan jo heller ikke være sikre på, om noget af det er sunket sammen.

Hilsen Henriette

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at vurdere om isoleringen er sunket sammen. Du kunne måske få lavet en termo-fotegrafering af huset. Hvis du har intakt hulmursisolering på 100 mm + bagmur i leca, vil det sandsynligvis ikke være besværet/omkostningerne værd at efterisolere yderligere.

Venlig hilsen

Jens

Hvis isoleringen er fra 1963 er det sandsynligvis ikke de store besparelser at hente ved at efterisolere. Det er svært at blæse isoleringen ind, uden først at få den gamle isolering ud.
Det er også en dyrt at isolere indefra, da det oftest kræver, at diverse installationer, såsom radiatorer og rør skal flyttes. Dette kræver en fagmand. Der bliver også reduceret i kvadratmeterne.
Hvad med loftet. Er det udnyttet eller kan der lægges lidt ekstra isolering på uden de store problemer?

Ofte er der flest besparelser at hente i varmeanlægget. En ny cirkulationspumpe og evt vejrkompensering, så fremløbstemperaturen reguleres automatisk.
Har I haft et gammelt kedelanlæg som er udskiftet til fjernvarme er radiatorerne osv dimensioneret uoptimalt til det nye system (cirkulationspumpe) og der er mange penge at spare i det lange løb ved at optimere dette.
 
Tak for jeres svar.

Jeg vurderer, at termofotografering er umuligt, da der ingen varmekilde er i huset længere. Der er heller ingen gulve eller skillevægge. Alt er simpelthen ryddet ud.

Der kommer 300 mm flamingo i gulvet og 300 mm rockwool på loftet. En gavl er slet ikke isoleret, men da vi ingen vinduer skal have der, så får den 100 mm. En mur, en gavl, og halvdelen af en anden mur er hulmursisoleret. Måske vi skal tage fat i en fagmand, for måske kan det bedre betale sig at blæse rockwool ind i den stump mur, der mangler isolering. Det drejer sig om ca. 7 meter mur.

Jeg er i forvejen heller ikke så begejstret for at skulle efterisolere indefra, da muren jo bliver ret tyk og dermed også lysningerne ved vinduerne.

Vi skal have gulvvarme i hele huset opvarmet af et nyt jordvarmeanlæg.

 

Hvis I skal opvarme med jordvarmeanlæg, vil det det ikke kunne svare sig at bruge en masse penge på ekstra isolering de steder der i forvejen har noget. Det er jo ret billigt at opvarme med jordvarme. Man får dog en bedre comfort.

Venlig hilsen

Jens

Tak for dit svar. Jeg vil lige kontakte et par isoleringsfirmaer. Der ligger vist en ude på Kær og en i Blans. Uanset hvad så skal der blæses noget ind i den mur, der ikke er hulmursisoleret.

 

Annonce
Skrevet af Æblebjerg den 01-04-2009 15:01
Hvis I skal opvarme med jordvarmeanlæg, vil det det ikke kunne svare sig at bruge en masse penge på ekstra isolering de steder der i forvejen har noget. Det er jo ret billigt at opvarme med jordvarme. Man får dog en bedre comfort.


Øhh - godt nok er det billigt men det er da heller ikke gratis og uforurenende at købe en stor mængde strøm fra primært kulfyrede el-værker.

Ifm. med nybyg og totalrenovering, som der mere eller mindre er tale om her, kan det da altid betale sig at isolere bedre da det samlede forbrug i levetiden så er meget mindre!

Dette er jo netop humlen da det sænker den samlede økonomi og miljøbelastning på huset!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Selvfølgelig skal der isoleres så godt som muligt for at begrænse co2 udledningen - Bestemt for dem der opvarmer med fjernvarme, oliefyr, gas osv. 
Men det er ikke vejen frem at smide 3-400 mm isolering på loftet og 200mm i væggene osv osv for at minimere opvarmningen og så ovenikøbet få et indelukket klima med fugt og råd til følge.
Hvis det ikke var fordi at kompressoren of cirkulationspumpen brugte strøm (faseforskudt vel at mærke) kunne denne opvarmningsform være helt co2 neutral, og så kunne man, hvis man ville, bare skrue godt op for varmen med god samvittighed.
Man kan ikke isolere sig ud af alt - løsningen bør være en co2 neutral opvarmningsform og indtil videre er varmepumper en af de bedste muligheder.
Hej.

Da dit hus er hulmursisoleret i 1965, kan man højst sandsynligt blæse nu isolering ind, da de maskiner man brugte dengang, ikke var så effektive som dem vi nu bruger.
Jeg har efterisoleret flere huse på denne måde og der kunne blæses næsten 1/2 gang mere isolering ind.
Så fat i et indblæsningsfirma eller 2, og få et skriftligt tilbud, som nok vil gå på forbrug af materialer.

Hilsen

K-E

Isolatør

rask
Bare fordi man kan blæse mere isolerig ind, behøver det jo ikke at give en bedre isolering. Ma kan vel forestille sig, at den gamle isolering bare blev trykket sammen under indblæsningstrykket med det nye isolering. Herved falder isoleringsværdien i det gamle isolering.

Jeg har f.eks. noget hvidt porøst skum i min hulmur. jeg er sikker på, det vil blive komprimeret his man forsøget at blæse noget nyt isolering ind,

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis