Ny døråbning i ydermur (dobbeltmur)

Hej i forummet.

Jeg skal have lavet en ny døråbning i ydermuren på mit murstenshus til en enkeltdør dvs omkring 80 cm bredt.  Meget i tvivl om hvordan jeg nemmest griber det an med en dobbeltmur.  Skal jeg gøre det i to omgange (udefra og indefra):  Fjerne to skifter og indlægge stålteglet og over dette et I-jern eller hvad.  Eller kan et ståltegl bære alene?  Der er ca 10 skifter ovenover åbningen og det er en facademur (ikke en gavlmur) og ovenover begynder således taghældningen.  Der er skrevet meget om nye åbninger her i foreummet men ikke ved dobbeltmur.
Alle praktiske råd, gerne på ren idiot-opskriftsform er meget velkomne, da jeg er i tvivl om hvordan jeg får stålteglet/I-jernet på plads uden at de ovenover liggende skifter dratter ned i mellemtiden.

Tak, MVH Mikael
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du banker de to skift hvor dit ståltegl skal ligges i så der er luft under teglet når du er færdig. Du skal dog nok lige kontrollere om du skal aflste et spær mens du laver det. Husk at taget ligger på indervæggen. Fremgangsmåden er den samme uanset om det er inder eller ydermur. Men sørg nu for og lave det så dit ståltegl er ordentligt tørt inden du fjerner aflastningen af taget.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvordan støtter man det øverste skifte så det ikke falder ned indtil stålteglet er kommet på plads? Kan stålteglet bære skiftene ovenover alene?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det falder ikke ned hvis det er ellers er der jo ikke noget og gøre ved det. De par stykker jeg har lavet er der kune engang stenene over er faldet ud over teghlet. Men falder der en sten eller 2 ned er det bare og rense dem og stoppe dem i igen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Stålteglet har ringe bæreevne i sig selv, men sammen med de ovenliggende skifter dannes der en bjælke, hvor træk i undersiden af bjælken optages i de armeringsstænger der er indstøbt i stålteglet, og tryk i oversiden optages i de øverste skifter. Du opnår således en større bæreevne af dit ståltegl hvis du har mange skifter liggende oven over end hvis du kun har få skifter. Det er derfor vigtigt at mørtlen er hærdet af inden understøtningen for tagkonstruktionen fjernes.

Venlig hilsen

Jens

Kanon svar fra Æblebjerg. Logisk. Tak til alle for hjælpen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Æblebjerg er inde på det helt rigtige her, men glemmer lidt vigtige detaljer (ligesom mange andre).

En teglbjælke er bærende og består af stålteglet og min. 3 skifter over. De overliggende sten skal mures i 20/80 500 eller stærkere

Derfor er det lidt riski kun at mure et ståltegl i med en enkelt skifte over (som mange også murer i normal mørtel)

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Hvad vil du så foreslå?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
understøt evt spær, pil stenene ud til teglbjælken og mur det i igen.

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis