Maling af vandskuret væg

Hejsa

Vi har en vandskuret væg i stuen, som skal males.

Skal vi behandle væggen med noget inden vi maler den? Jeg tænker på fx forankringsgrunder. Hvis man kører en hånd hen over væggen falder der jo små sandkorn af. De skal jo helst sidde fast, så malingen ikke skaller af.

Nogen der ved det?

På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo indendørs og ikke udendøres Nif....

Slib pudsen lidt let over med sandpapir, så du lige får de værste små sandkorn væk. Giv den så noget microdispers, i forhold ca 1 del microdispers og ½ del vand og når det har hærdet op et døgn eller to, burde du kunne male uden problemer:)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Om det er inde eller ude ændre da ikke på "problemet". Det bedste er da indeklimaet som man ikke får bedre end med sted ude og inde. Men det klima forsvinder jo hvis man dækker det hele med plastik.

 

Det vil sige du anbefaler at male med en af disse indvendigt:

kalk
silikat
skalcem/sempexo

Som Mur&Maling anbefaler til udendørsbrug fordi de er diffusionsåbne?

Nu for lige at citere fra den anden tråd når du lige bringer den på bane, skriver Mur&Maling, som forøvrigt har ganske ret i meget af det han siger, selvom han nu nok er lidt snæversynet.


Prøv for sjov at gå hen i den nærmeste farvehandel (f.eks. flügger) og spørg hvad diffusionsmodstanden er i den maling de anbefaler som diffusionsåben til facademaling (f.eks. flutex 5) – de kan ikke svare dig, fordi det hverken står på dåsen eller i produktdatabladet.


Flutex 5, er en indvendig maling og bliver vidst ikke i nogen Flugger forretninger anbefalet til facademaling udendørs.... Så det er noget vrøvl der bliver skrevet.

Og at han, indirekte påstår at malere/farveforhadlere ikke kender noget til z-værdier er noget fis... Det er der sgu undervisning om i uddannelsen.

I hans billeder, skriver han 45 år med acrylmaling og 5 år med skalcem....
Øhh... Ja... Men det er jo ikke et rimeligt vurderings grundlag. Hvordan ser Scalkem ud om 45 år???

Som sagt, han har ret i meget af det han siger.... Men der er altså også nogle fejl i det han skriver.
Men jeg vil da gerne hører hvad du synes spørgeren skal male med indvendigt.....?

Silikat?
Kalk?
Scalkem?
eller måske endda LIMFARVE...?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Mange tak for jeres svar.

Vi prøver med microdispers, og håber det bliver godt:)
Jeg står selv og skal male nogle indervægge og var derfor meget opmærksom på at jeg ikke skulle lukke stenene så de ikke kunne ånde, modtage og afgive vand.
Jeg har ikke nærlæst indlægget og set at det kun var udendørs. Ser det som samme problem indendørs pga. indklimaet. Så kunne der jo lige så godt være brugt gasbeton, fuldspartlet med væv og det hele.
Men hvis der ikke findes noget til indedørs brug, er der vel kun filsning med farve tilbage.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også