frø til æbletræ

JEg skal bruge frø til at lave nogle stammer til æbletræer.

Hvor finder jeg frø til æbletrær ??? Ved godt jeg efter skal pode dem
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hver gang du spiser et æble, smider du frøene væk. Istedet kan du grave skroget ned og så har du en chance for et nyt æbletræ.
Skrevet af Håndværkeren den 29-03-2009 08:52
Hver gang du spiser et æble, smider du frøene væk. Istedet kan du grave skroget ned og så har du en chance for et nyt æbletræ.

Aaaaaah, smart

Kan man også gøre det med bananskræller, og få bananpalmer på den måde ?

M.V.H.
Georg Gearløs
Nåeh du mener lige som ham der gravede sine pengesedler ned i rækker  
Ja, hvordan gør palmer egentlig, for en banan vil jo rådne i jorden.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af Urup den 29-03-2009 22:21
Det er altså ikke lige sådan man laver æbletræer....
Så vil du måske forklare mig hvorfor et æble indeholder kerner/frø

For bananpalmer gælder, at man skærer moderpalmen ned, når den har båret frugt. Selve stammen er bare en cellestruktur fyldt med vand. Den rådner meget hurtigt væk.
Fra roden skyder en masse nye planter. Man ved af erfaring hvor hurtigt de vokser, derfor kan man ved at kigge på kalenderen og sammenligne med det nye skuds sideblade regne ud, hvornår planten vil bære frugt.
Det betyder at man kan udvælge de nye planter i en hel række så de bærer frugt samtidig. De ikke ønskede planter skæres ned. Evt. giver man dem noget kemi. (Man har tidligere brugt ganske almindelig petroleum. Det er meget effektivt.)
På den måde kan man regulere, så ens bananplantage bærer frugt fordelt over hele sæsonen, istedet for at alle planterne bærer frugt samme uge.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Som Håndværkeren skriver kan du bruge kernerne, men de fleste skud ender med at give nogle deforme smågnallinger. Derfor poder man med noget man ved der virker. Jeg ved ikke hvad chancen for er for at du får noget brugbart ud af 1 m3 æbler, men du skal ikke regne med noget særligt. Tænk på de æbletræer der står i hegn langs veje fordi ungerne smed et æbleskrog fra sig engang i 1979, det er ikke noget at skrive hjem om...
moderne krydsninger og hybrider er enten udviklet i et sådant omfang, at deres frø ikke kan spire, og hvis de kan så slår en af krydsningssorterne igennem - dvs at man ikke får samme frugt af kernerne/frøene som frugten kerne kom fra.

Det vil man også opleve ved. eksempelvis tomater, hvor man bliver slemt skuffet/overrasket, hvis man til foråret vil avle på frøene fra en god tomat man måtte have spist i løbet af vinteren.
Ang abletræer er det en lang historie....æbelskroven bliver til en vild skov æbel som ikke kan spises.....1 ud af 10000 selvsående trær kan spises.

Ang tomater.......det kommer meget bag på mig og noget er du sikker på det er rigtig ???
Jeg har lavet mange planter med frø fra tomater og sideskud.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis