frø til æbletræ

JEg skal bruge frø til at lave nogle stammer til æbletræer.

Hvor finder jeg frø til æbletrær ??? Ved godt jeg efter skal pode dem
JEg skal bruge frø til at lave nogle stammer til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er forskel på stiklinger og frø. En stikling følger sorten, det er jo også derfor at man kan opformere ved at pode (æbler, roser osv).
Med frø er det anderledes. Men du har ret m.h.t. tomater, det er kun de nyere F1 hybrider, hvor forsøg på frøavl giver overraskende resultater (altså at sorten i frøet er anderledes end planten den kommer fra). De gamle sorter er så gennemavlede at de holder sorten i frøet.
og deraf følger så, at det ikke er en af de nye F1 hybrider.

Se eksempelvis her
Nu vi er ved det, så er der vel også nogen der har gode råd angående podning, og hvor man finder gode podekviste?
Hvis man nu tilfældigvis har et selvsået æbletræ, man kunne forsøge sig med.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hans, du kommer godt igang med podning (både metode og bestilling af kviste) ved at begynde her.

Har du selv kviste er det på høje tid at få dem skåret og lagt i dvale.
Annonce
jeg har nogle skud fra et æbletræ jeg har fældet men det fortsætter med at skyde hvis du er interesseret sorten kender jeg ikke men de var store og grønne.
Angående det oprindelige spørgsmål:

Jeg ved ikke om man sådan udenvidere kan købe frø til grundstammer, men det vil nok være betydeligt nemmere at købe færdige grundstammer med den ønskede voksekraft hos en planteskole, og så pode på dem. De koster ikke så voldsomt meget. Hvor amnge skal du lave?

Venlig hilsen

Jens

kan du ikke bare købe et æble træ på en planteskole og derefter pode de sorter ud vil have på, eller få planteskolen til det, du kan få 4 sorter på 1 træ.
For at få et frø til at spire kræver ikke meget, vand og vat, derefter jord men træet er først klar til podning om ca. 6 år
Vil du gøre det selv skal du nok skaffe belle boskop el cox orange æbler, da de begge er "vilde" sorter, og vokser hurtigt. du vil bruge det til podning gør det jo ikke noget, du kan ikke regne med at det frø fra et hvilkent som helst æble vil smage som det du bed i, da plantagerne oftest har flere sorter som bierne befrugter og derved laver kryds bestøvning, der skal som minimum være 2 æbletræer i din have for at det giver æbler. held og lykke

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis