Proof10 el epoxy?

Jeg er ved at reparere min stævn.

det viste sig at den nederste del af min stævn foran spundingen (heldigvis), var pil råden. det var så råddent at jeg ku pilde det af med en finger hø hø.

der havde siddet en gammel bly rep. Det yderste lag træ ca 3-15 mm fejlede som sådan ik noget men inde bag ved var den helt gal. tror at skrugerne i stævnlisten har en del af skylden for hver gang der var en skruge ku man se hvordan rådenskaben bredte sig..... ups hva. 

har stemt ud og høvlet et nyt stykke egetræ til som passer, så det er jo fjong.
har tænkt mig at boldte det nye stykke stævn fast på den del af det gamle som ligger bag spundingen.

MEN...!
Jeg havde enlig tænkt mig at tætne med proof10 da det jo er et fantastisk middel blødt, stærkt og holdbart i længden.

men nu har flere spurgt mig hvorfor jeg ikke bruger epoxylim?

Hva siger i kloge hoveder, hvad syns i er bedst?
der er sikkert forskellige meninger og nogen vil måske sværge til beg og bomuld (det vælger jeg nok ikke fordi beg jo med tiden bliver stift og måske flækker) men lad mig bare høre på det hele.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Epoxylim er jo et fantastisk produkt, men når det først er hærdet, er det ikke særlig begejstret for at blive bøjet eller vredet, så springer det op eller knækker.

Som tætning i et træskrog ville vi nok bruge noget, som forbliver blødt. Kit, beg, bomuldstråd og tjære, eller 'tagtæt', det sorte klisterstads, man understryger tagsten med.

Træ er et levende materiale, som arbejder i søen og ændrer dimension henover vinteren, når båden er på land. Vi bruger epoxylim til rigtig mange ting, men havde vi en træbåd, ville vi ikke bruge det dér.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

det var også min umidlbare tanke. ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -

Kære Anders

Ja, det lyder grimt, men sådan er det jo når man piller i gamle skuder. Alt råddent skal væk!!

Jeg er helt enig med Albino, jeg sværger  til "Proof 10". Jeg ville søge at mætte det gamle træ, først en omgang hempitoks, dernæst lunken trætjære. Jeg har eksperimenteret med en blanding af trætjære, linolie og hempitoks. Men linolien bliver "lodden" og slimet hvis den står i vand så næste gang bruger jeg nok ren trætjære eller måske med 1/3 hempitoks i. Er der nogen, der har erfaringer med sligt??
Dette at det onde er blevet kapslet ind i bly er jo en del af problemet. Så kan råddet brede sig ubemærket.

Så vidt jeg kan se, har du 2 trin i udskæringen, de bør være skrå , således at det skrå stykke er 7 gange højden i udskæringen, for at opretholde styrken ville jeg lime med epoxy, med lidt fyldstof, men kun hvis du er inde ved regulært træ, da dit stævntræ i forvejen er svækket, vil et par kraftige bolte yderligere svække. Alternativt kunne man tænke sig Sikaflex. Det er ganske rigtigt at epoxy uden fyldstof let knækker, så det må ikke bruges rent, men feks. har vi fået lappet vores betongulv på teglværket med epoxy tilsat, jeg ved ikke hvad, og selv tynde lag tåler truckkørsel. Ta en snak med HF Marine for en løsning, jeg har selv tiltusket mig lidt fra gulvfolkene.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også