Gulvvarme med gulvspånplade

Hej skal til at lave gulvvarme i stuen . Det er på strøer med forskalningsbrædder og varmefordelingsplader   .  ( Der er isoleret med 300mm osv.)  Da jeg pillede det op var der 22 mm gulvspånplade på .og parket 14mm .  Mit spørgsmål er så kan jeg lægge gulvspånpladen oven ¨på igen og derefter parket .Eller kan varmen ikke komme igennem.  Eller skal der gulvgips og der efter parket gulv.    ( forskalningen og varmerør ligger mellem støerne så der skal et gulv over
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har gulvstøer liggende med mac. 600 mm c/c afstand, så ville en tæt forskalling med varmefordelingplader, godt kunne bruges underlag for din svømmende 14mm parket, så længe de ligges på tværs af din forskalling.

Men hvis du allerede har monteret forskallingen og gulvvarmen mellem bjælker er det jo noget andet.

Så skal smide en 22 gulvspån eller gulvgips på først, gulvgipsen er dog et dyrere materiale, og ville kun selv benytte det hvis der skulle klinker på.

Så på med en 22mm spån, og derefter det svømmende gulv.

Ja, det går nemmere den vej, i forhold til ned gennem dine 300 mm isolering...;)
Synes bare at have hørt der max må være 30mm oven på gulvvarme slange. ellers ryger der effekt . Men det har måske ikke så stor betydning om det bliver 30. eller 36 mm
Nej, overhovedet ikke.
Varmen skal nok finde den vej alligevel.

Havde dog været et problem hvis du feks. kun have 50 mm under gulvvarmen.
Annonce
Hmmm har lige snakket med en der har gjort det og han siger at han kun kan få varme hvis har køre fuld tryk på systemet ellers bliver gulvet ikke varmt nok så brækker gulvene op igen til sommer ??? andre der har erfaring inden for dette
Emnet har været oppe flere gange - træ isolerer jo godt, så hvis tykkelsen af trælaget over alu-pladerne bliver for høj kan varmen ikke afgives nogen steder. Et lag plade + gulv skulle dog ikke være noget problem.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har ingen praktisk erfaring med emnet. Men her er et par teoretiske overvejelser.
Ja, det går nemmere den vej, i forhold til ned gennem dine 300 mm isolering...

Nej, overhovedet ikke.
Varmen skal nok finde den vej alligevel.

Havde dog været et problem hvis du feks. kun have 50 mm under gulvvarmen.


Forholdet mellem isolering over og under, siger vel mere om forholdet mellem hvor stor en andel af energier der går og hvor stor en andel der går ned. Men antager vi at vi holder samme temperatur på vandet og øger isolationen over til det dobbelte, så tilføres der vel kun den halve mængde energi til rummet.

Hmmm har lige snakket med en der har gjort det og han siger at han kun kan få varme hvis har køre fuld tryk på systemet ellers bliver gulvet ikke varmt nok så brækker gulvene op igen til sommer ???


Omvendt hvis man vil have samme energimængde op i gennem gulvet med dobbelt isolation, så skal temperaturforskellen mellem de to sider også op på det dobbelte. f.eks fra 30-20=10K til 40-20=20K.

Alt dette er jo bare teori. Om tallene i eksemplet er rimelige ved jeg ikke. Hvad med spånpladerne? Har de også problemer med højere temperaturer? Eller er det kun gulvbrædderne? Gulvbrædderne bliver jo udsat for helt samme temperatur, uanset om der er spånplader eller ej, forudsat at vi ønsker samme energimængde op gennem gulvet.

mvh Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis