Delt grusvej.

Jeg bor på et land sted hvor jeg har en grusvej.

Grusvej er ikke min selv om det kun er mig der bor på den ..jeg har vejret på den.
Det er en bondemand der ejer dem og han bruger den flittig med hans store maskiner.
Kan det passe det kun er mig der skal vedligeholder den ???
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At du bruger vejen og måske også vundet hævd på brugen af den, betyder ikke at du skal vedlige holde den. På den anden side kan du heller ikke forlange at bonden holder vejen jævn, og han er sikkert meget tilfreds med den til hans store maskiner hvor der er langt op til bundkaret på motorene.
Rent faktisk kan du forlange at bondemanden holder vejen i orden og rydder sne om vinteren, i alt fald gælder det rigtig mange steder. Når du har vejret, og det har du når du bor op til den, så gælder det også at vejen skal være farbar.
Du skal dog ikke være helt sikker på, at du ikke har et vist stykke af vejen som du skal holde, som regel en forholdsvis del af vejen.
Kommunen bør have oplysninger om vejen og dens rettighed og byrde for brugerne. Du bør også kunne se det på Tingbogen og i dit skøde under servitutter, hvis ikke vinkelskriveren blot har henvist til ejendommens blad i tingbogen. Højst sansynligt har bonden eller hans forgænger frastykket dit hus fra gården, og det har han ikke fået lov til uden at tillægge den frastykkede ejd. tinglyst vejret.
Der er nok ikke noget som en fællesvej, ud over skel, der kan sætte sindene i bevægelse på en negativ måde, som en fællesvej! :)
Jeg bor selv på en fællesvej som det kan anes af min avartar, dog med 5 parthavere, og har taget konsekvensen af at ingen tilsyneladende hæfter sig ved problemer med vejen. Jeg orker ikke at køre på en vej med dybe huller og pladder. Jeg har lavet en vejhøvl til at spænde efter min gamle traktor, og så sørger jeg for at jævne den vanskelige vej for andre, ligesom en anden Jens Vejmand.
Skal vi have materialer må jeg rundt med tiggerstaven og indkræve de andre for deres del af materialerne og der ud over må de give et tilskud til brændstof.
Det kunne måske være en løsning for dig også. I alle tilfælde er det ikke muntert at føre krig om noget sådant.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis