Sejlkutter i træ - istandsættelse

Min far og jeg har købt en gl. træ båd, og er - for at sige det mildt -
noget uerfarne vedr. istandsættelse af en sådan båd.

Er der nogen, der kender gode sites med råd om istandsættelse af træbåd
eller godt illustrerede bøger.

Mvh

Lasse

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hempels "Den lille Søstærke" (hæfte) er en god vejledning. Den fortæller
hvordan man istandsætter både, og hvilke Hempel-produkter man kan anvende
hertil. Jeg har ikke undersøgt om den findes på internettet.

Med venlig hilsen
Peter Laurisen

Hej Lasse!

Først lidt brok; en sejlkutter fra 32, hvad er det da for en beskrivelse;
Det kan jo være alt fra Kornia til en hjemmebygget Mågebåd. Lad dog os
nysgerrige få lidt at vide om jeres fund; Navn, konstuktør type, længde,
sejlareal, byggested og alt det der.

Bortset fra det; Hvis jeres båd har overlevet i næsten 70 år må der være
noget godt i den, så henvend jer til "Dansk forening for ældre lystbåde"
(De Fæle, træskibsfolket; kære mennesker har mange øgenavne) og til
lystbådemuseet på Valdemar Slot.

De har den erfaring som skal til for ikke at "ødelægge" noget, som I
fortryder senere.

Der er også en mand i Bønnerup Sejlklub - jeg tror han hedder Finn Pedersen
- som renoverer et par juniorbåde hvert år. Hans navn er givet vis nævnt i
J-posten, ellers kan I nok finde dem på Internettet.

Pøj-Pøj.

--
Venligst Svenn.
Snak evt. med ejerne af træfolkebåde i jeres havn... Find en som har en pæn
båd... han kender helt sikkert svarene på mange spørgsmål.

Nu ved jeg ikke hvor i verden i kommer fra, men prøv evt. Kastrup. Der
ligger mange folkebåde med tilhørende entusiastiske ejere!

LIGE LIDT BROK::::::

Kære administrator.. hvad ligner det at hænge en bådtype ud med at kalde den en hjemmebygget mågebåd.
Faktisk er Mågen en dejlig sejlkutter der er konstrueret i 1910 og der er bygget ca 30 stk af disse dejlige både. Det er en bud der er bygger ret solidt da det er en kravelbygget båd med en liste over nåderne hvilket gør at denn er lettere at holde tæt end så mange andre gamle kravelbyggede både.
Der har været en meget aktiv klasseklub der fungerede med mange kpsejladser helt frem i 1970'erne. Bådene har på det tidspunkt været omkring 60 år gamle og stadigt er de samlet til RÆS. Mågen er vel lidt en "husmands drage" og som dragen oprindeligt en turbåd med køjer og hvad der er nødvendigt.
Jeg har selv haft den dejlige måge Mascot i en årrække, desværre var den belagt med fiber og derfor måtte jeg hugge den op for et par år siden men tænk alligevel på at det var en aktiv båd knap 90 år !!!! I øvrigt een af de både hvor Bent Aare er opvokset på dan hans forældre havde båden fra ca 1930 - 1936, der er billeder af båden og Bent i een af hans bøger samt på museet på Tåsinge. Jeg har da også mødt ombyggede Måger der var knap så vellykkede men en OFFshore båd bliver en drage vel heller ikke, men en velsejlende ræser...
Mågen er i øvrigt bedst i masser af vind og fladt vand, så sejler den snildt fra folkebåden som den måles sammen med....
Den største "fejl" er faktisk at i kraftig medløbende sø kan bølgerne brække og løbe ind over agterdækket og ind i cockpittet. Så lidt forsigtighed i hårdt vejr tilrådes - som med alle andre skibe velsagtens.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Njord

Jeg går ud fra du fik "luft" - og i hvertfald fik vi da en flot historisk beretning om denne bådtype fra dig.

Måske skulle man genere nogle andre typer, så kan vi samle et helt bibliotek af historiske beretninger.. smile

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Kære træbådsejer
Jeg har selv købt en sejlkutter fra 1946 (små 10 meter lang og godt 2 m bred). Det er vigtigt, at I IKKE begynder at reparere med moderne materialer på en gammel båd. En af grundene til, at båden stadig er i live, skyldes jo nok at den har været fornuftigt holdt.
Grundlæggende bør en træbåd holdes tæt udvendig og stå åben indvendig. Konkret gøres det ved at kun benytte linolie til den indvendige behandling og undgå at male for meget indvendigt. Men der er meget mere at tage hensyn til, som ligger alngt ud over, hvad der er plads til i en mail som denne. Hvis I kan læse svensk, er der en utrolig god hjemmeside for træbåds-folket, hvor jeg især kan anbefale deres Tips&Trix. Her kan I få gode råd om det meste: http://www.trabatsakuten.nu/
Ellers er I velkomne til at kontakte mig direkte på mail - den smule jeg har forstand på, girver jeg gerne videre. Min båd ligger ved Sletten på Øresundskysten.
Venlig hilsen
Simon Hansen

Mail: [email protected]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af simon hansen 2 (den 20-12-2001).]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også