Levetid for sparepærer


Vi er nok mange, der har skiftetnogle af vores gammeldags glødepærer ud med energisparepærer.

Hvor længe virker de egentlig? Hvad er din erfaring med sparepærer?

Jeg har selv købt forskellige sparepærer hen af vejen, når de gamle pærer gik ud. Min erfaring er at de ikke er lige gode allesammen.

I går gik min ældste sparerpære ud. den var dyr, da jeg købte den i Dallevalle engang før 1989. mere 20 år blev det til for denne store klods af en pære, køn er den ikke, men den har holdt godt. Den har i alle årene siddet i loftet i vores stue og har været i brug hver aften.
Min erfaring med nyere sparepærer er langt fra så positiv. Kommer man med en 1 år gammel pærer, der ikke virker mere, er der ingen garenti på den dyre pære.
Hvis man ser på den energi, der bruges til fremstilling af en gammeldags pære og til en energisparepærer, pærens levetid samt energiforbruget i pærens levetid hvilken pæretypes samlede energiforbrug er mon så størst på årsbasis.

Pengemæssigt synes jeg ikke at erfare at de nyere sparepærer tjæner der høje pris ind på det mindre energiforbrug i drift. Man burde vel, som min svigerfar, skrive ibrugtagningsdato på pærerne med en spritpen.

Hvad er dine erfaringer med sparepærer?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da vist et politisk ukorrekt indlæg du der kommer op med! :)

Jeg har den præcis samme opfattelse og erfaring, som du der giver udtryk for, selv om det er lidt fy at mene sådan, men min erfaring er at skidtet aldeles slet ikke holder det lovede antal timer, men jeg får heller aldrig skrevet noget ned på pærerne, men det vil jeg til at gøre nu. Tak for tippet.
Jeg render og skifter "sparepærer" i et syndigt væk, og det er ligegyldigt hvilket mærke der er tale om.

Det er fuldstændig det samme som med gamle biler, man ønsker skrottet. Her er det også politisk ukorrekt at tænke på produktionsprocessens enorme energiforbrug, set i forhold til den minimale brændstofbesparelse der reelt er tale om, helt analog med dine betragtninger mht pærernes produktionsforbrug contra den beskedne energibesparelse ved brug igen set i forhold til deres meget beherskede levetid.

Jeg har en teori om, at vi bliver holdt for nar og grin, men der er nogle, der har et smukt udkomme af at narre os til dumheder. Om ti år vil vi være svært til grin over, at vil gik med på den galej med alle mulige idiotiske "energisparepåhit" vi lige nu lever med og under. Der er vælgere og penge i alt dette yderst kortsigtede pjat, vi ser i disse år.

Jeg skal ud og købe et større læs gammeldags glødepærer inden de udfases.

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg har heller ikke så gode erfaringer med sparepære, synes faktisk at de holder kortere end de gamle glødepære, men det kan jo være fordi jeg bor så langt ude på landet at strømmen svinger når de tænder malkemaskinen... (-:
Men jeg har gode erfaringer med de endnu dyre diode pære, de holder jeg har en på 3w... og den har faktisk stået tændt i vel tilsammet et helt år 24x7x365 og den lyser bare lystigt... Den forventer jeg mig meget af

(bonus info: verdens ælste tændte pærer er fra 1913 og har været tændt hele dens liv, den bor på en brandstation i usa...)

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Skrevet af ckdk88 den 28-03-2009 18:55

(bonus info: verdens ælste tændte pærer er fra 1913 og har været tændt hele dens liv, den bor på en brandstation i usa...)

Jeg tror også, at hvis man aldrig slukkede en "sparepære" ville den nok kunne holde i noget nær den lovede brændetid, men hvis den skal slukkes og tændes uitalrige gange, tror jeg det ser meget anderledes ud.
Da jeg var ganske spæd, lærte jeg at man måtte ikke slukke og tænde neonrør for en kort bemærkning. Da gik visdommen på at det var dyrere at tænde/slukke end at lade røret brænde i et par timer mere eller mindre. Ved ikke om det var overtro, eller der var noget om det???

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ckdk88 den 28-03-2009 18:55
 de holder kortere end de gamle glødepære, men det kan jo være fordi jeg bor så langt ude på landet at strømmen svinger når de tænder malkemaskinen
Efter jordskælvet havde vi en periode, hvor lyset i en del af lejligheder plinkede meget. Det viste sig at gadesikringen var rystet løs.

I dagene efter, måtte jeg kassere 4 sparepærer, der ikke virkede mere. Gad vide om der har været en sammenhæng med blinkeriet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis