Sod på fribordet - Cillit Bang?

Min gamle MD6'er soder en gang i mellem, og regn mv. laver også sorte striber på fribordet (glasfiber - Albin Vega fra '73).
Sidste år kunne jeg vaske og polere det væk med diverse Hempel produkter.
Ovenpå kom en gang hard wax, og nu er det som om at sod og striber er forseglet fast med voksen.
Jeg havde håbet på at den ville være nemmere at rengøre efter voksbehandlingen

Jeg har prøvet diverse kemi som fribords rens, stærk glasfiber rens og flere andre midler. Det er dyrt og fylder efterhånden en del i mit bryggers, men det fjerner ikke sod og striber.

Jeg kan selvfølgelig polere med boat rubbing igen, men til sidst er der jo ikke mere gelcoat på dt gamle skiv.

Nogen der har prøvet Cillit Bang eller andre "vidundermidler"?

MVH
Ulf
(som snart skal have båden i vandet)


Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du prøvet med lidt koncentreret motorrens

der er altid solskin bag skyerne

Vi har med held fjernet sod på agterspejlet af vores Albin med alm. flydende skurepulver på en våd skuresvamp (den grønne side).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Tak for prompte svar.

Jeg har prøvet motorrens - det tager 80%, men det er ikke helt nok.

Jeg har også fra anden side blevet anbefalet Froggy skurecreme (med citronduft!) - det virker sikkert fint, men det slider jo også.

Jeg vil prøve Cillit Bang på et "hjørne", så må jeg se om det er så fantastisk som i reklamerne. Jeg har prøvet det hjemme i huset - ret effektivt, men med garanti ikke miljøvenligt.

MVH Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

I det nye Bådmagasinet Sejl er der en artikel hvor de skriver man aldrig må bruge ferskvand pga. kalk.
Det er en proff bådrenser/vasker som også skriver at du skal bruge vand og alkoholbaseret produkter.
Gule og brune misfarvninger fjernes med oxcalsyre.
Du skriver at der ikke er meget gelcoat tilbage så vandslibning er ikke et godt forslag, men det er også det middel man brugeri artiklen for at fjerne kalk som jo har bundet alt skidt og møg.

Jeg skimmede også engang en artikel som var klippet ud og hængt op i sejlklubben i Brøndby Havn. bl.a. stor der at klorin var godt til gelcoat.
Men da jeg senere på dagen gik tilbage til artiklen for at nærlæse den var den desværre stjålet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ville ikke bruge klorin, det gør hvide fribord nikotingule, mht. soden ville jeg prøve med basiske rengøringsmidler, evt. brun sæbe, det er spejderene glade for når de skal rense gryder. Jeg tror desværre problemet er at dieselos indeholder ekstremt fine kulpartikler, så små at de kan sætte sig på/i stort set enhver overflade, jeg kender det typisk fra mine egne hænder hvor sod eller beskidt smøreolie giver en fin sort farve der er næsten umulig at få ud af porerne.


Dr_Lyn
Annonce
Jeg giver grandoldman ret! Oxalsyre tager meget. Jeg har med held brugt det på min B31. Lad det sidde i 10-15 min og misfarvningerne er væk!
Tak for de gode råd. Jeg har prøvet det meste kemi, inklusive noget med fosforsyre som den lokale bådpusher fik prakket mig på i wekenden (det virkede heller ikke).
Cillit Bang fjernede nogle få pletter, men var generelt virkningsløst (undtagen de 35 år gamle skroggennemføringer til cockpitlæns - de blev som nye!)
Boat rubbing liquid (dyrt skurepulver) havde den ønskede effekt - tilsat lidt knofedt, blev båden hvid som ny.
Jeg mistænker at den voks jeg gav fribordet sidste forår, virker som magnet på misfarvninger, der var nemlig en trekant der var forbavsende pæn og uden de lodrette sorte striber som resten havde. Det må være en helligdag der ikke fik voks.

MVH Ulf

(Der tror at voks er bedst til at fjerne hår på kvindeben)

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Jeg har lige bestilt for en mindre formue på renskib.dk - fordi jeg aldrig har kunne se fidusen i at have et middel som både fjerner skidt og samtidig laver en hinde der er glat og forsejler. Så må den jo lukke møget inde??
Så i år giver vi Maxi'en den stor tur på fribordet.. afrenser alt møg og så får den en kur der lover blankt og glat fribord i mindst et år..
Voks er jo fra naturens side klæbrigt (nok derfor det kan fjerne hår fra ben) og porøs.. og skal behandles flere gange i løbet af en sommer for at holde møg ude optimalt. Derfor prøver vi det system de sælger på renskib.dk

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

køb jer dog en træbåd og mal hver forår

der er altid solskin bag skyerne

Skrevet af optimisten den 01-04-2009 17:09
køb jer dog en træbåd og mal hver forår

Jeg bliver s.. nød til at give dig seks stjerner, for ugens mest brugbare svar..

*****



Du havde fået en * mere hvis du havde tilføjet at vi skulle sælge fiberbåden også.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også