Mit halogenlys blinker

En del af vores efterhånden 5 år gamle halogenspots i vores HTH køkken er begyndt at blinke, dvs. tænde og slukke med ujævne intervaller. De nævnte spots sidder alle på samme transformator og tænder/slukker alle samtidig. Hvis man ser nærmere efter, er de dog ikke helt slukket, men lyser blot meget svagt.

Jeg har prøvet at søge efter evt. løse forbindelser men kan ikke finde nogen. Kan det være transformatoren der er i stykker? Hvad siger nogle af alle de kloge elektrikkere derude...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er en pære, der skal skiftes.
har du skiftet pære for nyligt?? det lyder som om den ikke kan trække "læsset"!
nu ved jeg ikke hvad der står på din trafo, men sikkert 10-60W og hvis der så sidder 6 x 10W passer pengene! men hvis man ved en fejl kommer til at montere en 20W i en af lamperne, har man et problem!

det er jo ikke sikkert at det er det!! den kan også blive træt sådan en trafo

håber du finder fejlen

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)
 

Skrevet af sælbyggårn den 26-03-2009 18:13
Der er en pære, der skal skiftes.


begynder lyset at blinke, når pærene bliver slidte????

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)
 

Mit halogenlys gjorde det samme efter nogle år, jeg skiftede en pære og så kørte det igen:)
mystisk! det har jeg aldrig oplevet! :)

Det kommer ikke an på, hvor meget hjerne man har - men hvordan man bruger det man har.

(Elektriker)
 

Annonce
Det var alle pærer der blinkede, rytmisk og samtidigt..
Der står ganske rigtigt 10-60W på trafoen... og alle 6 tilslutninger er forbundne, så jeg burde trække 60W. Er også rimeligt sikker på, at der sidder 10W pære i hver spot - de lyser i hvert fald lige kraftigt (når de altså lyser ), meeeeen jeg kan jo tage fejl.

Jeg kan jo lige prøve at fjerne den ene pære, og se om det hjælper fordi belastningen af trafoen derved mindskes.

Hej zeabee

Prøv lige at tage en eller to af dine tilslutninger fra.

Det er nemlig sådan at når der står 10-60W på din trafo så er det en elektronisk trafo som har en overbelastningssikring indbygget.

Det kan forekomme at hvis man køber for billige pære kan en 10W godt bruge op til måske 12W, og 6 x 12W er som bekendt 72W.

M.V.H.

Georg Gearløs 

Mon ikke der står 10-60VA (Og ikke watt) !
Nix - der står 10-60W. Desuden står der output: 11,5V eff. 5,3A RMS max. Og da 11,5 x 5,3 = 60,95 W er det vel rimeligt korrekt...? Hvad er egentlig forskellen på W og VA...? Jeg burde vel egentlig vide det fra fysikundervisningen i skolen...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis