Bøger

>Oprindeligt indsendt af simon hansen:
Hej Jørgen
Så skulle du læse bogen "Rejsen om den blå planet". Den er skrevet af en meget frisk islandsk ung kvinde - Durita Holm .....

>Oprindeligt indsendt af Njord:
Durita Holm har skrevet en meget fin bog der siger meget om hvor enkelt man kan sejle jorden rundt. Men der er mange andre måder at gøre det på ... Kontakt evt FTLF for nærmere oplysninger de har også en hjemme side og er desuden danmarks største sejl klub og de formidlker mange gaste pladser rundt om hele kloden for kortere eller længere togter....
Og Jørgen på Vestkysten har vi heller ikke mange der sejler lystsejlads og de fleste sejler en motorbåd - mest for at kunne fiske lidt - Men det betyder jo ikke at alle på vestkysten ikke kan forstå lystsejlere. Faktisk kommer een af min gode venner fra de kanter og vi sejler en del sammen...

Tak til Simon og njord.

(Njord - det var min svigerfar fra Island, der undrede sig over, at vi nød at sejle i fritiden, selvom jeg ved, at han nyder synet af en flot solnedgang fra havet!)

Jeg glæder mig til at få fat i bogen i nævner!

Har nogle af jer i øvrigt læst "76 dage".

Det er en amerikaner i en 21" sejlbåd, der alene sejler jorden rundt, men rammer en container(?) i havet og synker og hans beskrivelse af flere måneder (76 dage) i en oppustelig redningsbåd, som er ved at gå i opløsning og med alle dens mangler og fejlkonstruktioner, og især hans beskrivelser af oplevelsen han har med de fisk han lærer at kende, men ikke kan fange, vandopsamlingen, forureningen af havet osv. Bogen har fashineret mig så meget, at jeg har læst den vel 4-5 gange, og det er der ikke så mange bøger der kan "prale af".

Den er absolut læseværdig, også for ikke-søfolk.

Er der andre bøger man bør læse, også selvom man ikke vil sejle jorden rundt, men blot nyde det andre har oplevet?

Mvh. JørgenE.


Mvh. JørgenE
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen (og andre).

Der er den gamle klassiker "Jorden rundt med Nordkaperen". Af Carl Nielsen.

Det var ham der første gang sejlede rundt om jorden, med den nu Troels Kløvedal ejede, Nordkaperen.

En rigtig spændende bog, som bare skal læses.
http://www.schultzboghandel.dk/book.asp?book=W149723

Og så er der selvfølgelig "Stormy" om en dansker der sejler jorden rundt i en 18 fods jolle..Der er en et'er og en to'er.
http://www.schultzboghandel.dk/book.asp?topic=173&book=W141401

En anden klassiker er "På valsen med Kraka ", den handler også om en jordomsejler.
Denne bog er dog meget sørgelig..
http://www.bibliografi.dk/aaby_jensen_lars.htm

Mvh
ThomasB
Hvis det sal være om langturssejlads kommer man ikke uden om en fyr som Jan Eske Bertelsen og hans bog 18000 sømil midt i verden - en dejlig bog om forberedelserne og en sejltur på lidt primitive vilkår.

Men der er mange andre kig på biblioteket og lav en lidt bred søgning i deres systemer så kommer der mange spændende titler..

En bog om en families tur me to teenagerpiger ombord finder du i en bog om "Cassiopeia" den nøjaktige tittel kan jeg ikke huske men det er på deres eget forlag der også hedder "Cassiopeia"

En spændende bog om udviklingen i den danske småskibs flåde siden krigen finder du i "Caroline og de andre" en smuk bog om de små slidere hvor der idag kun er ganske få - og 2-3 af den sejler som veteranskibe med frivillig ulønnet besætning.

Martha en skonnert i 100 år er en beskrivelse af livet med en gammel skonnert der nu sejler lystsejlads på foreningsbasis.

En gut som Kaj Lund kommer man heller ikke uden om hans meget smukke serie "vinden er vor 1-5" er geniale opslagsværker om gamle skibe i de danske farvande men han har også lavet en anden super opslagsbog "sejler i sigte"

Bent Aare har skrevet mange dejlige bøger om sejlsporten i danmark og er vel "bagmanden" bag lystsejler museet på Tåsinge.

Er du til engelske tekster er der f.eks temaer som Colin Archer, han står bag bygningen af meget andet en de kendte redningsskøjter.

Og endeligt er den første der sejlede rigtig langt singlehandet er Joshua Slocum. jeg tror han har skrevet 3 bøger om sine ture. Imponerende...

Eller meld dig ind i FTLF og kom i klubbe og hør nogle af deres foredrag af sejlere der har været eller er undervejs....

En fyr som Peter Mathisen fra Nordborg der har sejlet en lille tur til Newzeeland og tilbage - det meste af turen alene. Han har vist ikke skrevet en bog men holder nogle fantastiske foredrag... Så på med vanten og afsted... Peter har desuden en hjemmeside www.selfsteer.dk. Han fremstiller Aries vindroret men der er også en lille historie om hans dejlige tur rundt hornet alene....

Han underviser også enkelte gange i FX. sekstant navigation gennem FTLF og han er super underholdende som lærer og bringer sekstantnavigationen ned på et letforståeligt niveau..

Når du nu er blevet medlem af FTLF, eller har fået dit lokale bibliotek med på ideen, så er der masse af gode historier i medlemsbladet......

God læselyst.. Njord

MVH Njord
Jeg slubrer titlerne i mig, og glæder mig til at hygge mig med nogle af bøgerne I har nævnt.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
>Thomas B skrev:
>Hej Jørgen (og andre).
>Der er den gamle klassiker "Jorden rundt >med Nordkaperen". Af Carl Nielsen.
Den læste jeg med fryd for mange år siden, og da vi bor i Jyllinge (ved Roskilde Fjord) gjorde epilogen eller sidste afsnit et stort indtryk, for Carl som er (var?) æresmedlem af Jyllinge Sejlklub, skrev om en vistnok amerikansk ven han havde mødt på de fremmede have, og vedkommende ville besøge ham i Jyllinge, og selvom vedkommende havde sejlet jorden rundt flere gange og prøvet "alt", gik han for første gang på grund ved indsejlingen til Jyllinge Havn, og nægtede at tro, at han havde trodset alle have og så skulle stå på grund i en åndsvag fjord i Danmark. Livet er urimeligt en gang imellem.

Første gang jeg skulle prøve at sejle, og lige skulle slå en streg, blev jeg overrasket ved at se et par gummistøvler uden for vinduet, for vi stak dog 1,30, men det var rigtigt, 1 meter fra båden stod en person i gummistøvler mens vi var i sejlrenden, som måske er 2 meter bred, så der er ikke så meget at give af.

På samme tur, som var min første som sejlbådsejer, viste min gode kammerat, som "vidste alt om sejlads" os hen over en grund, hvor folk fra andre både vinkede til os, og hvor jeg vinkede igen, og nød hvor venlige alle både er, indtil en råbte, at vi sejlede over "døde jord" hvor de fleste både bliver slået i stykker på grund af alt for lidt dybte. Det satte en skræk i mig, for et par dage efter, var der ikke meget vand i Roskilde Fjord, og man kunne se samtlige sten rage op hvor vi havde sejlet skibet muntert hen over, uden at ane om den fare der lurede ...

Mvh. JørgenE

PS. Stormy og Kraka har jeg også læst ligesom jeg har moret mig over Nordkapern kan gå i arv og blive sådan en oplevelse for alle os landkrapper, men har I læst "76 dage"?? Ellers mail, I må gerne låne den u/b, selvom man bør have en så prægtig bog i reolen.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis