Inden man sejler hen til (eller medens man ligger i kø ved) mastekranen bør man afmontere bommen, fjerne splitter fra vantskruerne, fundet løftestroppen frem og stillet mastebukkene i venteposition ved mastekranen.
For master med enkelt salling og båd op til et par og tredive fod kan operationen hurtigt klares af 2 personer.
Båden lægges med stævnen op mod mastekranen og fortøjes stramt. Kranen fikseres så hønen hænger i flugt med masten, løftestroppen sættes i og trækkes løst an under sallingen, så masten er næsten, men ikke helt, fikseret af kranen.
For både med mast stående på dæk stiller medhjælperen sig i beredskab til at styre masten tilbage i sporet, hvis der skulle komme bølger, der får masten til at løfte sig fra båden, medens kranføreren frigør vanter og stag fra båden.
Efter kranføreren har tøjret de løse vanter og stag til masten med en surring eller to, men ladet et fald hænge løst, går han til kranen og hejser masten fri af sporet og sænker, medens medhjælperen styrer masten ved foden ind på land og hen til kranføreren, som samtidig med at han drejer håndsving med den ene hånd kan overtage og holde masten med den anden.
Masten hænger nu i en eller anden vinkel ud over båden grundet kranens fiksering over mastesporet, og medhjælperen trækker nu mastetoppen ind og i position over bukkene med det løse fald, medens kranføreren sænker masten til den ligger på bukkene.
Så kan man sejle båden væk og gøre plads til den næste.
[i:]M/S Fri[/i:]