Stativ til vinterpresenning

Jeg har en 30 fods sejlbåd som jeg har købt i år og skal have lavet et stativ til vinterpresenning. Er der nogen der har gode råd til mig.
Hilsen og tak Flemming
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Ja, et godt råd er, at du skal passe på med at lave en høj overbygning dækket med pressening og så binde den fast til båden. Har du brug for at lave dig et "bådehus", så sørg for at presseningen ikke er bundet til bådens stativ, men hellere er bundet til f.eks. fyldte vandbeholdere.
Selv i et meget solidt bådstativ kan du nemlig risikere, at vinden får så godt fat i din pressening, at båden forskubber sig i stativet og i værste fald vælter.
Derfor skal din båd stå godt i sit eget stativ, og kølen bør hvile på stativets bund. Et stativ til pressening kan bygges oven på båden, men skal ikke være bundet fast til båden. Det skal have sin egen uafhængige fastgørelse.
Jeg har selv oplevet at min båd (under orkanen forrige år) væltede 45 grader i stativet fordi jeg havde lavet en vinteroverbygning, der havde fat i stativet. Vinden ruskede så meget i presseningen og dermed stativet, at båden stille og roligt flyttede sig og væltede. Heldigvis skete der ikkenoget, ud over at stativet var vredet totalt skævt og måtte smides ud.
Hilsen Simon
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis