Hestepærer i køkkenhave

Hej.
I efteråret fik vi nogle hestepærer som vi spredte ud over køkkenhaven. Der var også en del halm med. Nu mange måneder senere ligger det stadig oven på jorden. Mine spørgsmål er så:
Skulle det have været vendt ned i jorden?
Hvad skal jeg gøre nu?
Hilsen
Kolding

De bedste hilsner

Kolding

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalen er at man pløjer/graver det ned om efteråret.
Se hellere at få det gjort nu! :)

Med venlig hilsen
ktm

Hej KTM.

Jamen, så er det jo bare at komem igang. Nu drejer det sig om en lille køkkenhave på 15 m2 så jeg må bruge håndkraft. Skal det bare ned i en "grebs" penge

De bedste hilsner

Kolding

Lige bestemt + du får gratis motion! :)
Husk at rive knoldene ud med det samme for at undgå at de tørrer ind og bliver umulige at knuse her i forårsvinden. Jorden kan meget hurtigt blive bekvem til de første urter når det er forårsgravet.

Med venlig hilsen
ktm

Ukomposteret halm indeholder en del uomsatte frø, så hvis du vil undgå en ukrudtseksplosion i køkkenhaven, bør du først vande gødningen/halmen med ca. 100g natriumhydroxid pr. 10L vand, hvilket dræber frøenes spireevne.

Mvh. Christian

Skrevet af Kassereren den 26-03-2009 07:05
Ukomposteret halm indeholder en del uomsatte frø, så hvis du vil undgå en ukrudtseksplosion i køkkenhaven, bør du først vande gødningen/halmen med ca. 100g natriumhydroxid pr. 10L vand, hvilket dræber frøenes spireevne.

Selvom det måske er virksomt ville jeg nok være lidt varsom med at hælde afløbsrens på min kompost. 

I øvrigt kommer frøene i husdyrgødningen jo nok fra høet og ikke fra halmen.

Annonce
Lars On@
Jeg kan forstå på din kommentar, at du ikke har prøvet at bruge halmballer som "varmekilde" i et drivhus eller i en mistbænk.

Mvh. Christian

OK, jamen så siger vi det.

Er det ikke sådan, at rigtigt gjort, så når temperaturen op på 60 grader når man laver halmvarme i drivhuset?

De temperaturen kunne da tænkes at gå lidt ud over spireevnen, hvis det er sådan, at der er frø i halmen. Men mon ikke du har fået fat i noget halm med udlægsafgrøde i, hvis du har så voldsomme problemer med frøspiring?

Lars On@

Beklager hvis mit svar lød negativt. Det var ikke tilsigtet.

Du har fuldkommen ret med hensyn til temperaturen, som i starten kan komme højere op, men det er inde i halmballen og jeg har endnu ikke oplevet halmballer uden ukrudt omkring kanterne. Ikke engang da sprøjtningen ikke var så reguleret som nu, har jeg oplevet ukrudtsfrie halmballer, og jeg snakker om 1970'erne. Der er ikke det store problem med begravede halmballer, men hvis man driver vækster frem i urtepotter som står nede i halmen, og som derfor ikke er dækket af meget jord, vil det hurtigt ”grønnes” i potternes omgivelser.

Så i lyset af det, må man gå ud fra at halmblandet gødning, som ikke har været komposteret, vil indeholde en del vækster som er køkkenhaven uvelkommen.

Mvh. Christian

det er bedst med hestegødning at det får lov at formulde, og helst varmt så de kerne der ryger hele igennem dør, ellers får du pludseligt en havremark i din køkkenhave, og det skulle du jo helst gerne undgå, dog er det nemt at hive op, men det er rigtig træls hvis der kommer meget op.

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

normalt er halm tersket og uden frø, det er hø du har fået så

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis