Køb af ny kædesav

Hej alle

Jeg har kig på en kædesav som kan købes hos p-lindberg mærke ukendt, men med følgende specifikationer:
Motorsav 62cc
Motor: 4,3 HK.
Sværd: Oregon, 20". 50 cm.
Kæde: Oregon,  3/8" 1,3 mm - 5,5 mm fil
Karburator: Wallbro.
Oliepumpe: Justerbar

Link: http://www.p-lindberg.dk/Soegeside.aspx?ArticleID=42685

Jeg bruger nok motorsav 10 gange årligt og det er alt fra små til store jobs.

Jeg har indtil nu brugt 2 forskellige ældre husqvarna (lånt af noget familie), som begge er i stykker på den ene eller anden måde og som er meget svære at starte.

Kan det betale sig at reparere ret meget på sådanne 2 save, som vel er 10-15 år gamle.

Jeg vil bare gerne have en sav der virker og som starter HVER gang. (det kan jo så evt. være et vedligeholdesspørgsmål)

Mvh Dan

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget vigitgt for valget af sav at du gør op med dig selv hvor mange penge du er villig til at bruge. Og om du kan leve med det varer lidt længere og save en stamme. Men størrelsen af den der sav er ihvertfald stor nok til hobby, ved dog ikke med kvaliteten men mon ikke det følges med prisen det tror jeg nærmest at den gør.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for svarerne - ja, jeg vil da mene at 7 kg bliver for meget at slæbe rundt på.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej Dan.

Som de andre skriver kommer det an på hvad du skal bruge saven til, skal du bare  fælde et træ i ny og næ, eller skal du i skoven og save større mængder træ?
Jeg ville IKKE købe en sav som den der, men ofre nogle flere penge på en kvalitets
sav f.eks Stihl, størrelsen på saven er så afhængig af hvad du skal bruge den til, men ca.50cc er passende til det meste, som Stihl ms260.
Den kan købes for 3800kr et sted på Sjælland..hehe
Så har du en pålidelig maskine i mange mange år, hvis du ellers passer på den.
Som du selv er inde på skal du holde meget øje med vægten, hvis du vælger en billigere model, hvert et gram kan du mærke i dine arme sidst på dagen ude i skoven!!!
Men som sagt køb en kvalitetssav den bliver du gladest for og jeg tror faktisk også det er det billigste i længden.

Hilsen ame

Hvis man køber en sav til ca. 1000 kr., så kan man jo sige at der kan den gå i stykker 4 gange før man har brugt lige så mange penge som på en af de dyrere save.

Men det jo nok en smag sag.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce

Tjaa, det kan du jo have ret i bortset fra du så har skullet stå og bøvle en hel masse med en umulig sav og fået meget lange arme.
Den sav du har der, vejer 7kg en tilsvarende fra Stihl f.eks ms361 vejer 5,6kg!!!
Min egen ms260 vejer 4,7kg uden sværd og kæde unægtelig noget af en forskel.
Den ældste sav jeg har er en stihl024 fra 1991 den kører stadig upåklageligt...
Men igen det kommer jo også an på hvad du skal bruge den til?
Iøvrigt hvis du skal bruge den til almindelig brændesavning i skoven, så vil jeg kraftigt anbefale dig at købe et kortere sværd.
20"sværd det får du ikke brug for ret tit og decideret farligt
at arbejde med ved afgrening osv..

Hilsen ame

Lige mit indspark til debatten.

For små 3 år siden fik jeg en Al-ko sav, en lille begynder model på tilbud til en tusse. Den har siden gnavet sig igennem ca 25 m3 træ både løvtræ og nåletræ. Den har alligevel imponeret mig en kende, starter hver gang efter et par ryk i snoren og aldrig et forkert host. Kæden er færdig, nok mest fordi jeg kastede mig over noget nedbrydningstræ hvor det ikke var træ alt det jeg skar i.

Måske har jeg bare været heldig, men når behovet er 5-7 m3 om året kigger jeg stadig i den nedre ende af prisskalaen. Men skidtet skal virke, og havde den gjort ret mange knuder så var den blevet opgraderet for længst.

Noget helt andet, hvad er der galt med de 2 husqvarna save?
Jeg ville 10 gange hellere have 2 defekte Husqvarnaer end en ny Lindberg.
Medmindre de er helt færdige, så skal de bare have en gang service og så er du
kørende igen, det lyder mærkeligt i mine øre med 2 fine defekte save på en gang!!

hilsen ame

Jeg er nok også kommet til den konklusion at det må være muligt at få gang i en af de 2 husqvarna igen.

Hvis man sender dem til rep. kan man så bede dem ringe og fortælle hvad det koster at reparere den inden de går igang, så man ikke pludselig står med en kæmpe regning for en reparation?

Mvh Dan

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Den ene af savene vil f.eks. ikke selv tage kædesavsolie ind? Nogen idé om problemet?


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis