Trætype til bjælkelag?

Vi skal have skiftet alle bjælker i bjælkelaget. Bjælkerne er knap 9 m lange og 160x200 mm. Vi har fået tilbud på T1 bjælker. Jeg går ud fra, at det er fyrretræ? Er det godt nok eller bør der vælges en anden trætype?

Hilsen Henriette

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De tilbudte bjælker er nu nok gran, men nok om det.
Skal de virkelig spænde frit over 9 m?
Ligger de an på en mur eller lign. på midten?
Har ikke regnet på styrke/nedbøjning i dit tilfælde, men der er normer du skal overholde.
Nedbøjningen afhænger også af hvor tæt bjælkerne lægges.
Du bør få foretaget beregninger.
Baadsen
I tilbudet står der ikke gran eller fyr, bare T1. Er gran okay? Hvis de er kvalificeret som T1, så er det vel beregnet som konstruktionstræ, ikke?

Spænde frit over 9 m? Der er en skillevæg midt gennem huset, som de kommer til at hvile på. Dimensionerne på bjælkerne er de samme som på de gamle bjælker.

 

Normalt er det gran der bruges til bærende og styrke sortere tømmer.


Men mindre de skal ligge synlige de nye bjælker, villle jeg da ikke benytte de dimensioner,
det ville kunne laves MEGET billigere med spærtræ.
Jeg må lige have fat i firmaet og høre, hvad for noget træ det er. Hvad for noget træ er spærtræ da?

Hvorfor ville du ikke bruge de dimensioner? De gamle bjælker har de dimensioner, og huset er fra ca. år 1900. De er blotlagte nu efter vi har revet loftet ned, og dimensionerne ser meget fornuftige ud. Tilbudet på 12 stk. bjælker lyder på 8.000 kroner.

 

Nemlig :-) Synlige bjælker vil passe rigtig godt til husets stil.

Hvad med dimensionerne? Vi ændrer ikke på dimensionerne, antal eller konstruktionen i forhold til de gamle bjælker samt hvordan de ligger. Så det vil vel være okay?

 

Ja, men mindre de gamle hænger meget på midten, så ville jeg nok nuppe den en dimension højere.

Hej

Ved forholdsvist nyskovet træ af den dimension skal du nok regne med nogle gevaldige revner og måske skævvridninger i tømmeret når det begynder at tørre.

Prøv at tage en snak med savværket om de kan skære det op på en anden måde eller anvende lagret træ (mod en merpris).

Eftersom det er synlige bkælker du er ude efter skal du nok overveje det faktum at den pris du har fåeter på ligekantede bjælker og ikke med bum kant du har nu. Men alternativit kan du jo kigge på om ikke det kan lade sig gøre at skaffe noget fra et nedbrydnings projekt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Koludabyg: De gamle bjælker hænger slet ikke. Men jeg prøver lige at rette henvendelse til en tømrer vedr. dimensioerne for en sikkerheds skyld.

Orla Nautrup: Er det en mulighed, hvis det kan leveres ovntørret? Jeg tvivler nemlig på, at de har den længde liggende på lager.

Fiaght: Ja, det er med lige kant, dem vi har fået tilbud på. Men det kan vel snildt klares med en overfræser, kan det ikke?

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis