Trætype til bjælkelag?

Vi skal have skiftet alle bjælker i bjælkelaget. Bjælkerne er knap 9 m lange og 160x200 mm. Vi har fået tilbud på T1 bjælker. Jeg går ud fra, at det er fyrretræ? Er det godt nok eller bør der vælges en anden trætype?

Hilsen Henriette

 

Vi skal have skiftet alle bjælker i bjælkelaget.... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forresten... er gran stærkt nok til sådan en konstruktion? Hvis det nu er tilfældet, at det er gran.

 

Nu er jeg ikke helt sikker på, hvad en bomkant er... Men de gamle bjælker er helt lige på alle sider, hvor den ude i kanten vinkler 90 grader, og så er der et ca. 0,5 cm lige stykke før afrundingen på kanten kommer.

 

Bomkant er når de er skåret ud af kanten af tømret og ikke inden i midten. Skal nok lige tage et billede eller to af mine egne bjælker med bomkanter og så videre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Styrkesortering T1 svarer til K18 som er standard konstruktionstræ (den laveste styrke konstruktionstræ). Du skal ikke bekymre dig om det er gran eller fyr. Det er sorteringsbetegnelsen der angiver styrken. Du skal passe på med at indbygge frisk træ, da det svinder og vrider sig betydeligt. Ligeledes vil du få betydeligt større nedbøjninger hvis du belaster frisk træ.

Venlig hilsen

Jens

Æblebjerg: Mange tak for dit svar. Det var en rigtig vigtig oplysning, du kom med. Det er ikke noget, vi har haft med i vores overvejelser.

 

På det der link er der bskrevet hvad en bomkant er og du kan også se på billedet.

http://www.groenning-hardwood.dk/log/datafiles/3257/blokvarer_dk_forside.pdf

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Bomkant er altså der hvor barken sidder? Forstår ikke helt hvad du mener. Jeg regner med, at de bjælker vi får leveret, at de har lige rene kanter.

 

Hvis man ikke har bestilt sit tømmer som fuldkantet, skal man påregne, at der er bomkanter efter de regler der er for den styrkesortering, der er tale om.

Bomkanter har ikke noget med bæreevnen at gøre, men udelukkende synsmæssigt.

Selv ville jeg synes, at et stykke fuldkantet tømmer vi virke forkert, hvis det er et "gammelt" look man søger.

Men som jeg tidligere skrev, synes jeg i skal tage en snak med savværket om jeres muligheder.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis