Det levende Søkort

Hvormange her på dette fora bruger "Det Levende Søskort" ? og hvad er jeres erfaringer ?

Sejlerhilsen

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mig - sagde hunden - og de er gode.
Brugte det også til at løse opgaver til Y3 og duelighed - både pejlinger, afstande og kurser var rigtige.(og nøjagtige nok)
Skal først skifte version, når min (næste) VHF bliver med AIS, og de to ting kan integreres (så det virker)
Anvender en "car-pc" samt touch-skærm, så det hele er fast indbygget i båden, og alt er på rent 12v. Som GPS bruger jeg en Garmin 12 - downlader waypoints, og bruger hovedsageligt den til sejlads. (Og har så søkort som backup - eller når det lige skal gå hurtigt)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Vi bruger stort set ikke andet - har naturligvis papirsøkort over det meste af Danmark, de ligger godt og trygt under køjerne.
 
Som hardware har vi en ældre bærbar med GPS-mus stående på kortbordet ved siden af styrepladsen - vi har jo et nogenlunde lukket cockpit, så den største fare er, at der vælter en kop kaffe ned i den.
 
Hver gang, vi passerer et fast sømærke (eller andet, der er genkendeligt på søkortet), tjekker vi lige nøjagtigheden af vores viste position, og den har altid været så god, at den afstands-ring, der vises på skærmen, er totalt overflødig. Hvis der ikke var andre både på vandet, ville vi godt påtage os at sejle gennem Bøgestrømmen med nedrullede gardiner

Nu er det ikke sådan, at vi sidder med næsen i skærmen, når vi er ude - Kaptajn Vom her er IT-udvikler og vil hellere se rigtigt vand end digitalt ditto, når det er muligt. Vi bruger det til at tjekke position, COG og SOG, samt finde den kurs, vi skal styre.

Vores nuværende version er 2006, så vi skal ud og have den nye, når den kommer her omkring 1. maj (forhåbentlig).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg bruger det levende søkort til planlægning, og så en Garmin etrex, hvor jeg lægger waypoints ind i og bruger under sejlads.Samt har papirkortet i nærheden.
Jeg kan ikke finde ud af at få overført waypoints fra DLS til gps'en, er der nogen der har erfaring med dette. Nu sider jeg møjsommeligt og indtaster dem i hånden på gps'en.
Hilsen Jesper
Du skal have et kabel, og en Garmin-driver - så virker det (Jeg kender ikke etrex - mit kabel stik er rundt i "Garmin" enden - fandt det sidste år på nettet - var ingen herregård.
Det åndsvage er, at download til GPS foregår "for sig selv" - dvs. når jeg downloader skal jeg stille gps om fra "NMEA" (som giver akt. pos) Til Garmin (fordi ruter ikke kan downloades via NMEA) - derefter skal jeg gå ud af DLS(minimere), og starte en downloads-driver op - finde den rute, jeg vil downloade - og sende den til Garmin- Den lægger sig så som "aktuel rute" (nr. 0), og hvis jeg vil downloade til flere ruter, må jeg flytte dem manuelt.
Lad mig derfor sige, at hvis det skal gå hurtigt med en ændring - ny kurs - så er det hurtigere, og sikrere med at lægge et par pos. ind manuelt - lad mig også sige, at hvis jeg laver en rute med mere end 30 waypoints, så stopper gps. med at vise vej efter nr. 30.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg bruger stadig den første udgave af DLS og det virker fint selv om det har lidt svært ved at arbejde under Windows XP .. tror det kom til win 3.1 i sin tid.?? kan ikke huske det.
Jeg bruger mest *DLS til at planlægge, kigge på havne på luftfoto og havneplaner. Jeg kan ikke finde ud af at lave en rute og få den over i min Garmin GPS 60. Men det gør ikke noget for jeg har et garmin søkort på min gamle pc og derfra kan jeg lave ruterne og så smide dem ind i min Garmin GPS 60 som er født uden kort.
I år køber vi det nye DLS 2009 og så har jeg overvejet at købe en Geonav 4 Gipsy med land og søkort.. har set den til 6.200 så kan jeg sejle i hele danmark og have søkort elektronisk. Og har så også en GPS til bilen.
Min garmin kan jeg bruge som gps antenne til DLS på min Laptop og så altid se hvor jeg er.

Men jeg kan dog bedst lide at have mit papirkort i en stor plaslomme i cockpittet og sejle efter det.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hej Gerhard
Jeg har kablet, men mangler nok driveren, hvor kan man downloade den?
Bruger første udgave af DLS til planlægning. Har ikke mulighed for at anvende computeren som plotter, så al sejlads foregår efter navigator/kompas. Derudover bruger jeg DLS hvis der opstår tvivl undervejs, eller søkortene ikke er detaljerede nok. Jeg oplever fin præcission og er glad for skidtet.
Det står beskrevet i denne tråd: "Dattaoverførsel mellem DLS. og Gps." - hvis ikke det hjælper dig, så send en mail til [email protected], så vil jeg forsøge at finde det jeg downloadede, og sende dig en kopi.
Vil lige tilføje, at jeg bruger DLS2
PS: Er der nogle, som har forsøgt sig med at opdatere kortdatabasen fra en nyere version - mener er de kompatible (man kunne til at begynde med opdatere kortrettelser via download - i mangel af dette kunne man jo låne vers 2007/2008 på biblioteket, "stjæle kortene", og køre videre uden at skulle det bøvl igennem med at opdatere programmer mv.)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Tak for linket, jeg prøver lige de råd der står der.
Om styrbord Jesper

Sejlerhilsen

Tak for de mange indlæg - rart at se vi ikke er alene om at bruge DLS og har god brug af de mange nyttige oplysninger som findes i DLS...

Vi bruger DLS i de mørke vintertimer, både til drømme og planlægning - samt i båden som en form for bibliotek men den blærbare forblive i kahytten - betjenes ikke engang med våde fingre - ømtålelig elektronik

Udveksling af waypoints er en oplagt mulighed.. Venter også på den nye 09 version - her skulle AIS funktionen endeligt være iorden - selvom vi lige pt har AIS forbundet direkte til plotteren og ikke vil undvære denne sikkerhedsmæssige hjælp..

Version 09 skulle også være udvidet mht dækningsområderne - hele den Svenske vestkyst samt en del af den østlige og den Tyske del af Østersøen..

Og ja - har selvfølgelig papirkort, nydeligt pakket sammen under en madras

Som albino skriver " Nu er det ikke sådan, at vi sidder med næsen i skærmen, når vi er ude - Kaptajn Vom her er IT-udvikler og vil hellere se rigtigt vand end digitalt ditto, når det er muligt. Vi bruger det til at tjekke position, COG og SOG, samt finde den kurs, vi skal styre."
Hvilket vi kan tilslutte os - svært at blive søsyg i cyber  

Kunne være en oplagt mulighed - at udvekse waypoints - lagt på et fora eller en hjemmeside - idé ????


www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis