Hjælp til Vire 7 motor

Hej
Jeg har netop købt en brugt Vire 7, som jeg vil installere i min sejlbåd, RJ 85. Motoren er i fin stand, men mangler Dynastarteren. Er der nogen gode ideer til, hvad jeg kan erstatte den manglende dynastarter med (altså ud over at købe en ny dynastarter, for det kan jeg godt regne ud...) Jeg tænker på om man kan bruge en brugt startmotor af en eller anden slags. Jeg vil alligevel montere en separat dynamo til ladestrøm.
Venlig hilsen
Simon Hansen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som tidliger ejer af en vire 7 Hk motor vil jeg nok ikke anbefale at have 2 generatorer til at sidde på motoren det bruger for meget energi !!! Men en løsning for at erstatte dynastarteren er at find een eller anden bammel JÆVNstrøms generator hos en autoophugger, denne har den fordel at den både kan producere strøm og fungere som motor til starten. Med en vekselstrøms generator kan du ikke få startfunktionen med, da den kun kan producere strøm. En jævnstrømsgenerator har dog den bagdel at den ikke er så effektiv som en vekselstrømsgenerator. Evt kan du lave en håndstart på motoren og anvende vekselstrømsgeneratoren til fremstilling af strøm !!! Der sidder en skive til det samme på svinghjulet. Det er bare en snor med en stor knude der snoes omkring skiven og et kraftigt ryk i snoren, ganske som en påhængsmotor. Eller du kan evt lave et system hvor du kan koble starteren fra for ikke at lade den lille motor slide med to generatorer og en båd.. Min motor sad i en gammel MÅGE fra 1912 altså en ret slank båd på ca 2 ton og det gik fint men så var der heller ikke mere overskud når vinden var imod gennem havnehullet osv....

Venligst Njord

PS jeg har da tegninger over motoren hvis du skal reparere..

MVH Njord
Tak for dit svar! Mit strømbehov er minimalt så jeg tror jeg vil enten finde en brugt dynastarter eller som du foreslår finde en jævnstrømsgenerator.
I min søgen efter fakta fandt jeg en utrolig god hjemmeside om Vire-motoren. Den kan varmt anbefales (og har bl.a. detaljerede tegninger). Her er linket: http://gofree.indigo.ie/~vire7/index.htm
Hilsen
Simon
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Flot side du har fundet !!!

Lidt underligt at den er fundet med engelsk tekst. Motoren er oprindeligt bygget i Finland og nu bygges den hos Masnedø marinecenter, så det bedste oplysninger byúrde næsten have været på dansk... Men en flot side om en god lille motor

Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis