Ydervæg af multiplader.

Hejsa Folkens.

Jeg står for at skulle skifte ca 7 meter ydervæg i en gammel stald som pt. er bygget op i bindingsværk, og min første plan var at bygge den op i lecablokke, men læste så igår at multiplader i 400*600*100 kunne bruges til bærende vægge, så jeg fattet telefonen idag og ringet til H+H for at høre om de virkelig kunne bære når de ikke er tykkere, eller om det vil kræve en eller anden form for afstivning, men det var bare at bygge væggen op lød svaret.

Se det er jo meget muligt at manden har ret, vil bestemt ikke påstå andet, meeen jeg vil hellere lige spørger en gang for meget end engang for lidt, så vil lige høre her om nogen har prøvet at sætte en ydervæg i dem og så bare pudse dem som finish?

Væggen bliver ca 2100*7000*100 og skal bære saksespær med spænd på 8 meter, med eternittag på, i mine øre lyder det næsten for godt til at være sandt, at 100 mm væg kan stå alene og bære....

Mvh

Ivan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Den skal nok bære de lodrette kræfter, men de tværgående skal der jo skillerum, stålsøjler eller andre ting til for at klare, men det er jo ligemeget om der mures i tegl, leca, eller porebeton.

Hej Orla.

Hm det var nu ikke lige planen at der skulle skillevægge op, der kommer 2 H jern i væggen som skal bære en talje på skinner, men derudover skal det være en hal uden vægge.
Jeg fik ideen fra Koludabyg som lige havde lavet en stald om, og efter mine oplysninger skulle de nye saksespær kunne holde væggene sammen, for står jeg dig rigtigt i at du mener det ikke vil være nok?

Billeder fra den ovennævnte ombygning her: http://www.koluda.com/album/renovering%20af%20staldbygning/

Mvh

Ivan

skal der ikke være nogen tværgående skillervægge, skal ydervæggene sikres med med lodret stående stålsøjler som støbes fast i fundament, eller sikres på anden måde.

Skiller væggene behøver dog ikke gå helt igennem bygningen, skal bare have den nødvendige brede.

Har selv tegnet en 600m2 hal, som kun bygges i spærtræ og limtræ, altså ingen stålsøjler, eller gitterspær/saksespær, hvor der ingen gennemgående tværgående væg er, der er dog flere små vægge som står ud til ydervæggene for at give nok skive efftekt til at huset bliver stående i blæsevejr.

Må vist hellere lige ha' lidt pro øjne på det inden jeg går igang med opbygningen så jeg er sikker på skidtet ikke vælter :-)

En mulighed kunne være at støbe nogen stålsøjler ned i fundamentet så de står på indersiden af væggen under hver eller hver anden spær og gøre dem fast til både spær og væggen, det burde nok kunne holde som jeg ser det...
Der skal som sådan ikke være nogen vægge derinde, dog med undtagelse af én på 1½ meter, som afskærmning til kompressoren

Mvh

Ivan

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis