Moderne motor i gammel bil

Hej. Har et spørgsmål, har en mercedes fra 1968 med en gammel slidt v8 i. Nu er spørgsmålet så om jeg ville kunne få en nyere mercedes motor og gearkasse " 4,3 v8 fra 98" til at fungere. Monteringen er jeg ikke nervøs for, det er mere al den elektronik jeg ikke har den store forstand på.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du stikker næsen ind i et minefyldt farvand.
For at opretholde din bils status som veteranbil, er der en hel del regler, der iht. regulativerne skal overholdes.
Først og fremmest må du ikke hæve ydelsen med mere end 20%, men hvis din MB originalt er en 6.3 løber du nok ikke ud i det kval.
Den elektroniske indsprøjtning vil nok være lidt problematisk at få godkendt som tidstypisk, hvis nogen skulle fatte interesse for sagen. Med gode talegaver kan du måske snakke dig ud af et skift fra mekanisk til elektronisk indsprøjtning.
Det er en problematik der bringer sindene i oprør i gammelbilskredse i disse uger. Indtil videre er det primært ift. veteranforsikringerne, der kan være problemer, men er den normaltforsikret er det ikke så stort et problem, men siden kan det blive det ift. de generelle bestemmelser omkring gamle, historiske biler.

Min erfaring med den slags ombygninger er at man helst skal disponere over en komplet donorvogn. Jeg har engang ombygget en 6-cyl. karburatorbil til 12-cyl. elektronisk indsprøjtning. Det var så en Jaguar, men principielt er der ikke forskel. Heldigvis havde jeg en komplet donor vogn, og jeg var overrasket over, hvor mange detaljer der skulle tages højde for. Det er ikke "bare lige".
Dit problem er jo, at det slet ikke er de samme 2 biler, der skal bygges sammen, men jeg skal ikke kloge i MB.
Lad høre, hvad der sker! :)

Med venlig hilsen
ktm

Hej igen.

Ja jeg er godt klar over alle de der regler, men nu er der 8 år til næste syn og på den tid kan der ske meget :-)
Bilen har indsprøjtning som den er nu, men det var nu mere om der var store problemer med al den elektronik, såsom computeren der ikke har kontakt til instrumentbord osv osv

Hvordan gik det med din jaguar til syn der fik så stor en motor i?
Det var før den blev afgiftsberigtiget og da samme bil findes med begge typer motor, var det blot et pengespørgsmål. Der er ingen forskel på bremser, styretøj osv. på en 6 og 12 cyl. bil i de årgange. Det kan dokumenteres via reservedelsbogen.

Hvis du er en haj til elektronik er det til at gennemføre. Det er jo lavet af mennesker oprinndeligt. Men jeg gentager: det er ikke "bare lige"! :)

Med venlig hilsen
ktm

Hej kære Højer

Jeg syntes at du skulle gøre som jeg er igang med, nemlig at total renovere din orginale motor, så er det den motor der hører til bilen der bliver i den, altså nye stempelringe/olieringe, lejer, og div. andre slidte dele. (til mercedes er reservedele generelt ikke volsomt dyre) så vil din mercedes kunne køre 500.000 - 1.000.000 km igen.

Det er ikke så stort et arbejde, hvis du har lidt tålmodighed til at gå og nusse omkring en sådan god gl. bil.

Ps. Jeg har selv en gl. mercedes 250 lang classic benz. som jeg er igang med.

Pss. Jeg går ud fra din gl. mercedes ikke køre hver dag, men hvis den gør så køb en billig erstatnings bil til 2.000 - 3.000 kr som holder syn et halvt eller et helt år.
Så er der tid til at gå og hygge omkring dit klenodie.
Du kan nemt holde pengene hjemme på erstatnings bilen da der altid er nogle der står og mangler en bil et par mdr. eller 3.

M.V.H.
Georg Gearløs

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis