Safir 24 Special

Hej alle.

For nybagte bådejere, som os, har disse sider været til uvuderlig hjælp. Tak til alle som vil dele deres viden og erfaringer.
Vi har selv en del spørgsmål vedr. ovenstående båd og selvom vi ikke forventer at kunne få svar på dem alle, så er de svar som evt. vil komme meget velkomne.

1. Udstødningen fra båden ryger fælt (hvid røg fra Volvo Penta diesel uden gløderør) hver gang den koldstartes. Røgudviklingen er meget værre end hvad vi observerer kommer fra andre både i havnen. Vi har læst andetsteds at dette skyldes uforbrændt diesel, men hvad gør vi ved det?

2. Vi har hørt at Safir 24 senere blev produceret under et andet navn på et andet bådbyggeri. Er det korrekt?

3. Er der nogen som ligger inde med interiørbilleder fra Safir 24, som de evt. vil sende til os på [email protected] da vi gerne vil se hvordan andre har indrettet deres båd? Vi er også interesseret i kopi af evt. instrukstionsbøger som fulgte båden fra ny.

4. Hvor på båden skal der monteres Zink-anoder?

5. Båden havde ligget på land i 5 år da vi købte den og skroget er ufatteligt beskidt udvendigt over vandlinien. Vi blev anbefalet et effektivt rengøringsmiddel, men da vi begge har rundet de 30 - så har vi glemt hvad det hed. Til info, så har vi en højtryksrenser. Kan nogen hjælpe?

6. Vi er blevet anbefalet at fylde ferskvand iblandet antifrostvæske i søtoilettet (med manuel pumpe) og derefter pumpe dette ud, og så fylde fylde op igen, i forbindelse med vinteropbevaring på land. Vi bor på Grønland og det kan blive ned til -20 grader. Kan pakningerne i pumpen tage skade af antifrostvæsken?

For de svar som evt. vil komme, siger vi på forhånd tusinde tak.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke med båden

Desværre kan jeg nok kun hjælpe med et par af spørgsmålene.
Der skal placere anoder ved alle metal dele der har forbindelse med vandet, fx. rorstamme, rorbladet i stål, køl skinne, skrue aksel/gennemførring og måske opså i forbindelse med skruen. Men sidst og ikke mindst er der sikkert tærrezink placeret indvendigt i motoren og de er meget vigtige da motoren ellers tærres op inde fra...

Men det afhænger meget af hvor agresivt vandet er hvor i sejler og hvor båden ligger. Det ses ofte at der tæt ved jern spunsvægge kan være øget tærring og at tærrezink knap kan holde et år.

Med hensyn til toilettet tror jeg at jeg vil afmintere det, hvos det er muligt for at være sikker på at der ikke er vand i det og derved undgå enhver risiko for frostsprængninger, jeg formoder at det sikker også kan blive koldere end de 20 grader en alm. frostvæske (indkøbt i Danmark) kan klare.

Fribordet vil en "LETH" seer naturligvis rengørre med wienerkalk, men om lige det er løsningen på jeres båd der er svært at gætte på men det kan ikke skade at forsøge. Det har en let slibende effekt og det er sikkert her løsningen er.
Held og lykke med den videre sejlads - husk det er livsvigtigt at kunne sin navigation...

Venligst Njord

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 04-10-2001).]

MVH Njord
Vedr. motoren så se een af de andre indlæg hvor en svensker anbefaler at man IKKE bruger ret mange penge på renoveringen af en VOLVO PENTA da det er meget dyrt og jeg kender også selv eksempler på reperationer på en 1 cylindret VOLVO PENTA diesel der løb over 18.000 kr. med moms dele og miljøafgift. En ny motor vil formodentligt have kostet omkring 25.000 kr. og ville have været en meget bedre løsning og mer omkostningen ville være overskuelig!!

Venligst Njord

MVH Njord
Hej.

Vedr. rengøring af fribord og overbygning, så må i IKKE bruge højtryksrenser, faktisk bryder jeg mig ikke om højtryksrensning af både. Gelcoaten kan ikke holde til det. Med tiden vil der kommer små prikker i gelcoaten, og disse kan ikke fjernes.

Hempel har lavet noge ganske glimrende produkter som virker. Den man starter med hedder "Rubbin", og så bruger man "Polish", til sidst giver man det voks.

Angående jeres motor, så lyder det lidt som om at topstykket er utæt (vand i udstødningen), men jeg er ikke den store motormand.

Til njord: Jeg tror ikke at ham der ikke ville have Volvo var svensker, han må have været nordmand.
Hvis man skal ud og investere i ny motor, kan jeg kun anbefale Yanmar, glimrende motor.

Med venlig hilsen
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 04-10-2001).]
OK ThomasB
det er meget muligt han var nordnand men alligevel !!

Og du har ganske ret i at en Yanmar er en fin fin motor der holder længe og er rimeligere at renovere end en VOLVO hvad angår prisen.... Jeg har selv en 12 HK 1 cylindret maskine fra YANMAR....

Venligst Njord

MVH Njord
Hej jeg er selv den lykkelige ejer af en safir24 jeg tror at du har lidt vand i udstødningen, du skal se efter om der er en sløjfe på det plastik eller gummi slange der er monteret fra lydpotten og ud på selve udstødningen . dette rør skal være bøjet op i en sløjfe således at vandet ikke kan løbe ind direkte udefra og hen til lydpotten , der kan jo også være tale om at du har en utæt toppakning, hvis dette er tilfældet skal der vel være vandperler på oliepinden, prøv at hive denne og se efter.
Jeg er selv ved at restaurere en Safir 24 som jeg købte her i sommer så måske kan vi udveksle erfaringer, jeg har skaffet nogle tegninger på hvordan diseltankene sidder placeret , en af mine er nemlig utæt så jeg skat til at save hul i dørken for at skifte dem. derefter skal jeg igang med at lave helt ny abtering i den bagerste del af båden.

<p><strong>Safirbåde 24 fod. Er der nogen der erfaring med skiftning af diseltanke, mine er utætte, jeg har fået fat i tegningerne til tankene og hvorde er placeret i båden.</strong></p> <p><strong>Et andet er at al abtering i den bagerste del er pillet ud af båden så jeg skal begynde helt fra bunden med at bygge det op, jeg har set hvordan det hele ser ud når det er originalt, men jeg har tænkt på at ændre på indretningen er der nogen der har erfaring med en alternativ indretning der vil være lidt mere praktisk, jeg behøver ikke et dobbeltsæde oppe ved roret det er nok med føresædet , så hvad med at lave pantryet helt op mod skottet ind mod toeletrummet, så vasken kommer til at sidde der, derefter lave skabe på langs af skibssiden.</strong></p> <p>&#160;</p>
Annonce
mht. din motor er det ikke helt normalt at lidt ældre dieselmotorer ryger hvidt indtil de har fået noget temperatur, det betyder bare at den er slidt dvs. kompressionen ikke er for god det kan evt. også være dårlige dyser der gør det, hvor koldt er det når i koldstarter den og hvor langt tid ryger den før den holder op igen? Hvis det var mig ville jeg sejle videre med det, men få for en sikkerheds skyld lige en mekaniker til at kikke på det så i ikke strander et eller andet sted!

Hej icssi

Kan du bruge nogle af svarene - det er jo 2 uger siden du har startet tråden !

Hej alle.
Da jeg er lidt varm på Safir 24 båd vil jeg lige høre om der er nogen der har noget erfaring og dele ud af inden man køber en. Vil gerne høre om der er specielle fald grupper at se efter, da ingen erfaring har med både overhovedet og dette vil være vores første båd vi her taler om, hvis vi da køber en Safir men kan godt lide den. Vil gerne høre alt på både godt og ondt.
rensning af fribord. Der kan vandlinierens være en god ide. Og det er ikke noget, jeg har læst et sted, det er egen erfaring, det er fra Biltema virkeligt effektiv.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Men hvad skal man passe på og hvad skal man se efter ved køb ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis