Arona diesel 7,5HK

Nu vi er ved det, så jeg Lynæs også har haft(har) en Arona 7,5HK diesel motor i sin båd, ville bare høre om andre også kender til denne motor.. den kørte fint i efteråret(har vinterklar gjordt den) men er spændt på om den kan og vil starte...
nogen der har erfaringer,og  hvor sidder offeranoden??

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tærezinken sidder bag dækslet foran. Når du starter første gang trækker du den sorte plastprop op, fylder lidt olie i , proppen i igen, så snurrer den. Motoren har en tendens til at ville knække ventilfjedrene, så det er en god ide lige at tjekke.
Ellers var jeg glad for min, men det er en del år siden jeg solgte båden. Der sidder et oliefilter bag en stor møtrik på siden, det bør renses. Jeg kan se du har en eftermonteret generator, den originale sidder bag svinghjulet, det bevirker at kileremmen ikke har så meget kontakt med vandpumperemskiven, hvorfor du skal være opmærksom på at holde remmen tilpas stram, og ikke køre med en for slidt rem.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har denne motor. Giver lynæs ret.
MEN. Nogle der evt. ligger inde med reservedele til denne motor, eller kender nogle der har/kan lave. Har sgu en toppakning der skal skiftes. Har fundet motorolie i motorrummet. Da det er en gammel motor er det svært at finde den slags reservedele.

Håber i kan hjælpe.


Musikanten

ja det er en gammel motor men køre rigtig godt, smider dog lidt olie.. har hørt fra motor mekaniker at det er en meget drift sikker motor, har dette link til en web side, om motoren har dog aldrig skrevt til den. http://people.plan.aau.dk/~poul/Arona/
hvis du finder ud af noget , lad mig høre...
båden den ligger i kan ses i galleriet. hvis(når, 7,9,13 den dør,) ville jeg nok ligge en el motor i i stedet da det jo´er en sejl båd...
hvad er det for et skib du har?
Ok.. jeg vil lige kigge i galleriet. Det er en supero 24. Også kendt som Granada. Det er meget tæt på. Men det er ikke Mig der har skivet. Har den med min far. Altså måske kan vi få en til at lave en toppakning til den. Men da det næsten er for dyrt. Overvejer vi og købe enten ny båd eller lægge en anden motor i. Måske en volvo penta. el?! ja ok. Men Vi har et problem da vi ligger i næstved. For at komme ud af fjorden hernede skal vi igennem karrebæksminde bro. Og der er rimelig meget strøm. Her kan man sgu ikke nøjes med en el motor. Den her kunne dårligt trække os igennem i lørdags.

Musikanten

hvis du finder en motor der passer istedet for Aronaen.. må du meget gerne give besked. ang. el motoren er det en indenbordsmotor jeg hen snakker om den "lille" model svare til ca 13 HK.. mon ikke det er nok??
Annonce
Jeg skal nok skrive når vi finder ud af noget. Jeg ved hverken hvor meget sådan en elmotor koster. Og hvor meget kraft den har. Kunne du sende et link til hvad du har i tankerne?

Musikanten

Har nu snakket med mekaniker. en toppakning vil ikke kunne laves, da trykket i en dieselmotor er MEGET højt. Det vil højst sandsynligt ikke blive tæt. Og der vil være mulighed for at smadre motoren. Venter stadig på mere svar fra ham. men dette er den opdaterede version.

Musikanten

Det er da muligt at hans evner ikke rækker til at lave en toppakning men at det ikke kan gøres er da noget vrøvl,næste gang du møder ham kan du spørge om han ved hvor Rudolf købte toppakninger.
René
Diesel
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis