Arona diesel 7,5HK

Nu vi er ved det, så jeg Lynæs også har haft(har) en Arona 7,5HK diesel motor i sin båd, ville bare høre om andre også kender til denne motor.. den kørte fint i efteråret(har vinterklar gjordt den) men er spændt på om den kan og vil starte...
nogen der har erfaringer,og  hvor sidder offeranoden??

Nu vi er ved det, så jeg Lynæs også har haft(har)... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Angående el motor. Jeg lægger lige et link til en der har haft monteret en el motor. Om det var derfor båden brændte, ved jeg ikke.
Hilsen Hans

http://www.granada23.dk/bådregister/123-mani/el%20motor%20installation.htm
Hej alle..
Så bliver aronaen skiftet ud med en nanni.. Og den gamle arona 7,5 hk skal self sælges. Nogle interreserede så skriv lige. Der bliver også snart smidt en annonce på DBA (den blå avis) og baadinfo.

Musikanten

hej Musikanten... lad os "arona" ejere høre om hvordan det går/er gået med nannien.. ër den lige til at såtte i eller? og hvad koster dette? da min Arona 7,5 efter hånden er en "ældre dame..starter relæet er lige gået.....
hvad er der galt med Aronaen?? oh hvad skal i evt havde for den??
Omstyrbord.___/)__/)_
Jo, på nuværende tidspunkt er Nanni dieselen ved at blive lagt i. En model som hedder 2.14 dvs. en 14 heste. Da dette skulle være en større motor skulle man selvfølgelig tro at vi ville få højere fart, men nej, omdrejningshastigheden er den samme og derfor er der ikke nogen ændring på farten i den forstand. Muligheden er så at sætte en ny skrue på den, hvilket vi også får gjort. Nu går jeg så og fifler med den gamle skrue som jeg også har spurgt lidt ind til i en anden debat:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/9/aft/153856/afv/topic/afpg/1/

SIDESPRING! Nå men ellers går det fint med den. Hvad ville du evt. give for den hvis det var? Der er allerede en interesseret køber i vente.
Er det din starter der er gået eller hvad? Og kan det ikke ordnes med uoriginale dele? problemet med vores arona er at stemplerne er ridsede. Dette medfører at stemplet ikke går rent og motoren bruger derfor krafter på at få stemplet til at køre. Trækkraften nedsættes og motoren går ikke rent. Og da man skal igennem en bro hvor der er MEGET strøm for at komme ud at sejle, duer det ikke at motoren ikke trækker fuldt ud. Vi skulle jo nødig smadre noget eller nogen for den sags skyld. Hele dette hurlumhej kunne vi være udenom hvis vi bare piller topstykket af, sliber på stemplet eller bare skifter stemplet. Men da vi alle sammen ved at i en diesel motor er der som bekendt højere tryk og toppakningen skal så også udskiftes. Dette kan ikke laves. Og slet ikke så man med sikkerhed kan sige det bliver tæt igen. Plan b= ny motor. Og det har vi så gjort. Håber det virker til foråret og vi kan få nogle gode sæsoner frem over.

Musikanten

okay.. har i dag vinter klar gjordt motoren, dog med lidt tryl da starter relæet kontakt til starteren ikke har gemmen gang(forstod nogle dette..;O)) den starter hvergang og kører helt rent(endnu) dog kommer der lidt diesel dunst ud ved start.
hvad har i givet for nannien og hvor meget skal/skulle bygges om?
ang evt køb af aronanen er det jo stort en defekt mortor du sælger, så vil ikke give særlig meget for den.
ang. jeres nye motor, plejer man jo at skifte propelens stigning , ved ilægning af en større motor, for der ved at kunne gå noget hurtigere gemmen vandet og større træk kræft.

omstyrbord __/)__/)___/)___
Jeg havde en gl arona 7,5 hk for ca 8-9 år siden, den blev total renoveret, pakninger skiftet, cylinder honet, ny stempel og dyna starteren fik en tur,og alt var velfungerende, total pris den gang ca 3000kr, stemplet passer fra en volvo bilmotor B20, og pakninger mm fra importøren på sjælland, uklart om det stadig eksisterer, dyna starteren fik tur hos bosch, den havde bøjet en ventil da jeg købte den, men den passer også fra volvo, brug de gode gamle på motorværkstedet, de er rigtige gode til at finde en brugbar løsning

skibsbyggeren.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis