Behandling af teakdæk

Jeg har læst et råd om, at det bedste til at behandle teak med er "Beckmanns Grundolie", en bådebygger har anbefalet "Benarolie" og en anden "Owatrol". Nu vil jeg lave en test, men jeg ved ikke hvor "Beckmanns" kan købes, er der en der kan hjælpe?

Gert Nøjsen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Jeg tror du mener "Beckers" grundolie. Den kan bl.a købes i Roskilde, men ellers hos andre Beckers Farvehandlere. Jeg har også anvendt det råd du muligvis hentyder til, nemlig Beckers Grundolie og Linolie i forholdet 4:1. Om det er godt vil tiden vise. Din test lyder ganske sjov. Håber du vil offentliggøre resultatet.
citat:
Oprindeligt indsendt af GN:
Jeg har læst et råd om, at det bedste til at behandle teak med er "Beckmanns Grundolie", en bådebygger har anbefalet "Benarolie" og en anden "Owatrol". Nu vil jeg lave en test, men jeg ved ikke hvor "Beckmanns" kan købes, er der en der kan hjælpe?


------------------
mvh

Morten

mvh

Morten
Husk at aftørre træet inden olien tørrer, der må ikke ligge olie oven på dækket. Det kan blive meget glat. Det svarer til at male dækket med oliemaling.

Som linoliedel, kan man i øvrigt bruge linoliefernis eller kogt linolie. Det har (næsten) samme gode effekt som linolie, men tørrer i løbet af et døgns tid.
Tak for svarene på mit indlæg. Nu har jeg afsluttet mit ganske uvidenskabelige forsøg. I april måned tog jeg tre stumper teakliste (rester fra det nylagte dæk) Stumperne blev strøget med Benarolie, Owatrol 1 og "Skovgård & Frydensberg" træolie (Madsnedø Marinecenter). Herefter blev stumperne skruet fast på rækværket på terassen (overfladen vandret)hvor der ikke kom skygge. De har nu været udsat for sol og regn i ca. 5 måneder. Skovgård& Frydensberg har klaret sig bedst, herefter følger Owatrol og Benar. Der er ikke "teakfarve" af betydning på nogen, så "klaret sig bedst" betyder at det er den, der er mørkest. Der er stort set ingen forskel på nr. 2 og 3. Det er værd at bemærke, at jeg udelukkende smurte et tyndt lag på hver prøve, min hensigt var at følge nedbrydning af farve. Gennem hele perioden var S&F den der holdt farven bedst, herefter Owatrol og sidst Benar.

Efter at jeg startede testen faldt jeg iøvrigt over en omtale af en større hollandsk test af olielakker (det norske Båtmagasinet nr. 5/94)I denne test er topscorerne Owatrol, Benar og Epifanes.

Gert Nøjsen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også