Kompostbeholder

Jeg ønsker at bygge en kompostbeholder af træ, i en moderat str. Hvad er krav til opbygning, hvilke matrialer er bedst at bruge, skal jeg tilføre kompostorme eller andet og er der andre forhold som er vigtige i dens virke?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ingen ekspert i bygning af kompostbeholdere, men ved da så meget, at man kan kompostere enten vha. orme eller varme (kræver at kompostbeholderen er godt isoleret og at man tilsætter kulstof (fx savsmuld eller aviser)). Varmekompostering skulle være den hurtigste måde at omsætte kompost på, da varme kan arbejde hurtigere end orme.
Prøv at tage kontakt til Vestergror (Istedgade 79 (tror jeg), Kbh. V), som arbejder med byøkologi, herunder kompostering. Måske kan de give dig nogle gode råd).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg foretrækker "naturlig" kompostering, og mener ikke, at der er behov for tilsætning af orme - de kommer helt af sig selv, hvis beholderen er placeret på jorden.

Jeg har hørt, at en beholder skal være på ca. 1 m3, for at opnå bedst resultat.

Brug fire hjørnestolper. På de tre sider sømmes vandrette brædder med afstand (ca. 1 cm), så der kan komme luft til. Forsiden skal være aftagelig. Jag har lavet den todelt, så den øverste halvdel kan fjernes seperat. Det gør det lettere at arbejde med komposten, når der skal stikkes om. Min beholder er lavet i trykimprægneret træ for 10 år siden. I dag ville jeg nok vælge noget naturligt holdbart træ, for at undgå imprægnering (det er der jo ikke meget økologi i).

Det bedste resultat opnås i øvrigt, hvis man har mindst to beholdere: I starten fylder man blot alt sit grønne "affald" i den ene beholder - uden at gøre noget som helst ved det. På et tidspunkt, når beholderen er ved at være fuld, og man står med en masse frisk affald (fx fra hækafklip), så bygger man en "rigtig" kompost op i den anden beholder (det er at stikke om). Læg det friske affald lagvis sammen med "det gamle". Og tilsæt eventuelt noget dyregødning eller benmel (dette kan være nødvendigt, hvis der er for lidt grønt materiale i forhold til gammelt og/eller grenagtigt materiale). Man kan roligt stable beholderen helt fuld med top, for i løbet af kort tid synker bunken sammen. I løbet af den første uge skal man opnå en ret høj temperatur i bunken (jeg plejer at kontrollere dettte ved at stikke en bambuspind ind i midten af bunken). Så ved man, at komposteringen er godt i gang. Komposten kan bruges som jordforbedring efter yderligere nogle måneder, men den vil endnu ikke være helt færdig. Vi plejer at starte komposten om forår/sommer, og at bruge den efter ca. et år.
Hvis man vil have rigtig god kvalitet, så laver man i øvrigt to omstikninger under vejs.
Den høje temperatur har i øvrigt den funktion, at den ødelægger mange ukrudtsfrø. To omstikninger fjerner naturligvis flest.

God fornøjelse

Lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis