Liguster hjælp....

Hej, jeg har nu fået sat min liguster hæk (liga) for en uge siden... (d.  14/3 09)

Jeg har så tre spørgsmål omkring dette.

1. Hvor meget skal den vandes, i disse mdr. ?

2. Kan den nu tåle det frost de lover (-2, 3 grader) ?

3. Skal den have nogle former for gødning ?

Håber ikke jeg har været for tidligt ude med skovl og spade :) 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vandede godt i hullet da du plantede behøver du ikke vande nu. Men når vi når til maj og jorden bliver tør skal du være opmærksom.

Et lille stænk nattefrost tager planterne ikke skade af. I værste fald kan grenspidserne måske blive svedet lidt, men det har ingen væsentlig betydning.

Du kan godt gøde, men gør det sparsomt og jævnt. D.v.s. at med det begrænsede rodnet de nye planter har er det bedre at give en lille smule ad gangen fordelt over sæsonen. Og sørge for at gødningen ikke ligger koncentreret, men er fordelt jævnt rundt om planten, med en afstand mellem kornene som hvis du gøder plænen. Så undgår du at rødderne svides og sikrer samtidig at planterne har næring i hele vækstsæsonen.
Typiske årsager til krøllede blade er

1) for lidt vand
2) for megen gødning
3) kulde
3) skadedyrs eller svampeangreb

Sidstnævnte er ret usandsynligt på nuværende tidspunkt. Hvis ikke bladene folder sig ordentlig ud op ad dagen når temperaturen stiger taler det for, at du skal give dem vand og bestemt ikke gødning. Hvis det hjælper med vand, så vent med at gøde til planterne ser helt friske ud igen med udfoldede blade. Og gød hellere i små mængder med to-tre ugers mellemrum fremfor en gang, der skal række til hele forårssæsonen.

Hvis der er gødet for meget ved liguster og bladene krøller, vil de så falde af og vil hækken ikke skyde igen ?

Spændende om den hæk de snakker om her er i live nu 10 år efter den er plantet 😎😜

mfrost skrev den 27-05-2019 07:52:59

Spændende om den hæk de snakker om her er i live nu 10 år efter den er plantet 😎😜

 Jeg tror der er tale om to forskellige hække.   

Da liguster er løvfældende så er det naturligt at alle bladene falder af en gang om året , og ja det er en 10 år gammel tråd , men den kan godt bruges igen , 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Kend forskel på vintergrønne Liguster 'Liga' og 'Atros'

  • Liguster ’Atros’ får mørkere blade end Liguster ’Liga’

  • Kan du bedst lide buttede blade, bør du vælge Liguster 'Atros'

  • Liguster 'Liga' er mere vinterhårdfør end Liguster ’Atros’

  • Liguster ’Atros' beholder mere grønt løv længere ind i vinteren end 'Liga' gør

  • Liguster 'Atros' er kendetegnet ved at have en busket grenstruktur

  • Liguster ’Liga’ har i højere grad har en mere opret grenstruktur

  • Liguster 'Liga' har grovere grene, og tåler derfor et større snetryk end 'Atros' 

  • Grenene på en Liguster ’Atros’ får rødlige skud ved nye skud - det gør 'Liga' ikke

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis