Hesteskokrans - sikkerhed ?

Mange sejlbåde har en sådan fæstnet i et stativ til søgelænderet.

Hvis der til søs falder en person over bord, vil man for det første have sejlet et stykke vej inden man får kastet kransen i vandet. De er typisk lavet af et let materiale, styropor eller lign. Jeg tror kransen vil blæse hurtigere væk end den overbordfaldne kan svømme den op.

Da man så ofte er få ombord og samtidig skal nå at tryke på navigatorens MOB knap, holde øje med den overbordfaldne og lave "mand overbord" manøvre med båden. Måske forsøge at bjærge sejl og starte motor.

Er det et udstyr med nogen praktisk sikkerhedsmæssig værdi?

[i:]M/S Fri[/i:]
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Godt spørgsmål! Jeg har selv sådan en hestesko siddende på mit agterpulpit. Har netop besluttet at købe en flydeline, som jeg vil binde til hesteskoen, for som du rigtigt sige, tager vinden den lette krans, og med en lang tynd flydeline kan man så sejle rundt om personen i vandet, og vedkommende kan måske få fat i linen og dermed kransen.
Jeg har også en fast rund redningskrans, men jeg synes nu ikke den opfører sig ret meget anderledes end hesteskoen. Men jeg har nu heller ikke prøvet dem i rigtig hård vind.
Mine børn påstår, at kransen er sværere end hesteskoen at "komme ind i" i vandet.
I øvrigt har jeg en kasteline hængende ved siden af kransen. Den kan jo også vise sig nyttig som supplement.
Venlig hilsen
Simon Hansen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen
Så må proceduren være:
1: Kast straks krans (plus lys) bundet til tynd flydeline overbord efter personen - hvis du ikke er alene ombord, så bed den anden om at holde øje med personen og intet andet
2: Tryk MOB på GPSen (hvis du har sådan en) og/eller tag en god landpejling
Og hvis vi så allesammen havde sejlertøj i selvlysende orange ville det være meget nemmere at se personen. Min gast har sejlertøj i blåt og hvidt... Forleden lå vi som dommerbåd og ventede på at kølbådene skulle komme ind fra en distancesejlads. Vejret var diset. På lang afstand kunne vi se 5 både nærme sig, utydeligt. Men vi kunne også se én rød prik på en af dem. Senere viste det sig, at en af gasterne på den ene båd havde en heldragt i selvlysende rød/orange. Køn var den ikke, men totalt overbevisende i sin synlighed. Næste år køber jeg sejlertøj i den farve!
Hilsen Simon Hansen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Pejlingen på land skal natuligvis være en krydspejling

Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis