Hjemmebygget varmepumpe til garagen

Hej Alle

Jeg går og overvejer at bygge en lille varme pumpe med delene fra et gammelt køleskab.

Det skal bruges til at holde lidt varme i garagen.

Er der nogen der har erfaringer med lignende projekt?

Er der nogen der kender en kølemontør som har løst til at hjælpe med samling af enheden. (vil selvfølgelig gerne betale) gerne nær århus

Hilsen Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du ikke det bliver billigst med en fra jem & fix ? ...inden du er færdig
Jeg synes de er for store og nu havde jeg i gammelt køleskab som jeg kunne bruge til projektet. jeg kræver blot det der svare til måske 400W. men du har ret i at et par kølemontør timer og lidt matrilaler så er vi oppe på over 2000kr som jeg har set man kan få en til. ved du om man kan styre den hvis at kappe strømmen ved en bestemt temperatur. og starter den med at varme igen når den så får strøm.
Er virkningsgraden på de billig ca 1-3 ?


Hvis jeg skal værer ærlig så "fisk"  ved det ikke.

Gik selv fra ideen, og fik en brændeovn. 
meget sjovt eksperiment, og ja, den termostat du bruger skal bare ku slutte og bryde driftsstrømmen. men ting som kompressorens indsatsområde osv er også væsentligt. så en billig v,pumpe er nok nemmest

den nyttevirkning du får ud af det, med gammelt køleskab, så er det noge næsten det samme som en elradiator.

Morten Rytman


Hej Søren

Jeg synes projektet er lidt skørt, og hvis du drømmer om at adskille køleskabets freon rørsystem, sammenlodde det på en ny måde og atter fylde freon på er det urealistisk! Freon mængden skal optimeres afhængig af rørlængder m.v. Du kommer også til at lukke freon ud i naturen til vores fælles Ozonlag ved adskillelsen. Freon kan ikke købes i fri handel og påfyldning kræver specialudstyr.

Hvis du alligevel vil prøve, må du kunne montere køleskabet i væggen med den "varme" side indad og "skabet" udad med døren afmonteret. Måske kunne du skære skabet ned til blot at være en "skive" med bagsiden men pas på ikke at skære nogen rør over.

Hvilken COP virkningsgrad du vil få ved jeg ikke men den er nok ikke høj. Det kan også være at kompressoren bliver for varm og slår fra.  Du skal bruge en anden termostat som føler og regulerer indendørs temperaturen.

Det hele er som sagt blot en ide til en simpel "løsning" for sjov. Husk at overveje el-sikkerheden.

MVH

CV
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis