Vel-Polstret sengegavl

Hej.

Jeg har ledt på nettet igennem det sidste år for at finde en polstret sengegavl - en af de lidt bedre polstret af dem - det vil sige en del tykkere end en mdf-plade med pladevat på.

Det har jeg så ikke kunne finde og er begyndt at indse at jeg selv må i gang med produktionen.

Jeg har dog flere probelmer; 1) Jeg aner ikke hvordan. 2) mine hænder er måske ikke skruet helt rigtigt sammen til dette projekt.

Men for at tage problemerne fra en ende af, er der så en eller flere der har nogle gode forslag til hvordan jeg kommer rigtig i gang.

Hvis I lige har i baghovedet at jeg ikke helt ved hvad jeg laver, så er mit eget forslag at tage en mdf-plade, lime skumgummi i en passende tykkelse på pladen og lægge stof på som hæftes på bagsiden (i korte træk).

Er jeg på rette spor eller er der en potentiel katastrofe forude??

Jeg vil være taknemlig for en hver form for hjælpende råd.
  
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af pjonassen den 23-03-2009 13:51

Jeg har dog flere probelmer; 1) Jeg aner ikke hvordan. 2) mine hænder er måske ikke skruet helt rigtigt sammen til dette projekt.

Er jeg på rette spor eller er der en potentiel katastrofe forude?? 

Kort fortalt skal du beklæde gavlen med skumgummi som du f.eks. limer på. Så skal du lægge pladevat på skumgummien og fæstne det på bagsiden af gavlen med hæfteklammer. Udenpå det skal du lægge stof - neutralt bomuldsstof -som du også hafter fast med hæfteklammer og til slut skal du lægge det stof på du synes skal være yderst.

Hvis du kan forstå engelsk (gør-det-selv bliver til "diy" og polstring til "upholstering") kan du se video-serien her som viser hvordan man gør akkurat det du vil. Der er flere videoer i serien, men du kan finde dem i oversigten til højre på siden.

Det her er bare mit bud - jeg er ikke møbelpolstrer, så måske er der noget jeg har overset. Lev med det :)

God fornøjelse!

WS
lige et par småting der kan hjælpe at vide før du får et endeligt råd

1: bliver bagsiden af gavlen synlig
2: skal der hjørnestolper på , eller bare en plade
3: skal den hænge på væggen , eller hvordan vil du have den fæstnet til sengen

og nu da du gerne vil have en der er så godt polstret , skal den så forberedes til håndjern , eller andet , da der vel er en årsag til at den skal være blød

Den skal såmænd ikke være så kompliceret - det rækker mine evner slet ikke til.

Den skal bare stå på gulvet. Jeg har vedhæftet en simpel tegning af hvordan min gamle sengegavl fungerede og jeg tænkte på at lave noget ligende.

Den står frit på gulvet, klemt op imod væggen med sengen. (se tegning). 

Jeg foretrækker en rimelig tyk sengegavl så vækkeur, fjernbetjeninger og bøger kan smides derop når man slukker lyset.

Jeg har ikke haft mulighed for at se videoen endnu, men jeg glæder mig til at se den for at se om det er noget jeg har mod på.

 

 

så er forklaringen fra winstonsmith udmærket , men du kunne jo lave en lille hylde øverst på gavlen , så har du plads til div ting
Jeg ved ikke om det stadig er relevant, men jeg lavede et dejligt polstret sengegærde på et par timer, billigt og let. - Jeg købte en spånplade 70 høj og så 140 bred (kan gøres bredere efter sengemål) i bahaus skærer de gratis efter mål og laver huller til hængsler hvis man køber pladen hos dem. -Et stykke stof der var ca 50 cm bredere og højere end spånpladen -En skum madras fra jysk i målene 70*190. -3 hængsler til at hænge pladen på væggen. Først skar jeg skummet i i samme mål som spånpladen, og limede det derefter på (ikke nødvendigt) Så skal stoffet på, dette gøres ved at ligge stoffet med den flotte side nedaf og så skum og så spånpladen, og så klipser man simpelthen stoffet stramt bagpå spån pladen. til sidst blev det sat op på væggen med hængslerne. Resultat, et flot, personligt og billigt sengegærde, ca 7 cm tykt. For at give opbevaringsplads til fjernbetjeninger har jeg sat en billedhylde i samme mål henover sengegavlen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis