Olie og fedt til lille drejebænk

Hej,

Jeg har købt mig en lille drejebænk, og den skal jo have noget olie til smørehullerne ved vangerne mm. og der skal fedt på gear og fremføringsakslen.

Manualen anbefaler noget "20W machine oil" til smørehullerne og "heavy, non-slinging lithium grease" til gear.

Jeg har fundet loctite 8106 universalfedt som kan købes hos Thansen. Det er en lithiumfedt ifølge databladet (http://tds.loctite.com/tds5/docs/8106-DA.PDF). Denne burde vel kunne bruges til sådan en lille kinesermaskines gear.

Men jeg aner ikke hvor jeg finder sådan noget "20W machine oil" til vangerne.

Hjælp

Mvh
Futterama
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ret sikker på det ikke gør den store forskel om du bruger 20w, 15w eller 30w olie til vangerne, bare det er tykkere end cykel/symaskineolie, hvis jeg skulle anbefale noget villle det være 90w gearolie. Jeg er ret sikker på du kan finde 20 w hos din lokale marinebiks eller tankstation.

Dr_Lyn
Hej Futte

Det kan jeg, er selv maskinarbejder. 90 W har en meget højere evne til at optage tryk end en 20 W olie har. I den professionelle verden bruger vi en speciel vangeolie, som også har en høj viskositet. MEN jeg tror nu bare jeg ville bruge Faktas den billige 20 - 40 olie. Det vigtigste er at vangerne og smørestæderne på drejebænken får noget olie.
Husk når du er færdig med at dreje og har rengjort bænken, så tag og kør tværslæden hen til agterenden af bænken og smør så vangerne. Så får du aldrig anløbne vanger.

Mvh Finn
Hej Finn,

Mange tak for svaret. Jeg har købt det billigste olie jeg kunne finde hos Thansen som er noget 15W/40 mineralsk olie.
Nu er jeg endnu ikke 100% inde i alle drejebænkens termer, der er jo både danske og engelske at holde styr på. Kan du ikke lige fortælle hvad de korrekte dansker (og evt. engelske) termer er for de 3 slæder på det vedhæftede billede? Tak

1 slæde
2 tværslæde
3 fortsætter

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
lynæs, tak for svar. Jeg glemte faktisk at spørge hvad "anløbne vanger" egentlig er, jeg kan forestille mig at det er noget man vil undgå, men hvad er det helt nøjagtigt? Jeg ved godt hvad der er vanger det er den "anløbne" del jeg ikke forstår.

Hej HansW

Glemte du ikke noget med hensyn til din forklaring på anløben. ?

Man anløber da også en havn, gør man ikke. ?

Kan man også smørre mod dette. ?

M.V.H.

Georg Gearløs

hvad med en anløben person er den ved at ruste op

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

He-he Lynæs

Der er åbenbart meget i denne verden der har tildens til at anløbe.

M.V.H.

Georg Gearløs

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis