glasfiberlugt

Min nye gamle sejlbåd lugter forfærdeligt af ,,glasfiber". Faktisk så meget at vi ikke er meget for at sove i den.

Hvad skyldes det, og hvad kan man gøre ved det?

Skroget står råt i kahytten, man kan se den rene sprøjtede glasfiber-polyester.

Kan det være fordi den har suget vand?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg har svært ved at tro, at der lugter af nyt glasfiber (det er opløsningsmidlerne som lugter). Lugter der ikke også lidt af eddike?
Hvis der er eddike i lugten, så kan du nemlig have osmoseproblemer. Tjek om der er blærer i glasfiberen der, hvor fiberen er meget i kontakt med vand. Stik hul på et par stykker af dem og tjek, om det er det, der lugter af. Det er en grim, eddike/glasfiberagtig lugt.
Hærdet gladsfiber lugter ikke - men der kan ligge gammelt slibestøv, og det kan lugte lidt.
Hvis I har osmose kan det repareres, selv om det er lidt af en opgave, hvis problemet er udbredt.
OBS - jeg er ikke ekspert på glasfiber. Det her er ud fra egne erfaringer.
Hilsen Simon
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen
Så må jeg melde pas. Hvad med at spørge en bådebygger - eller ring til dit forsikringsselskab. På mit selskab - Allianz - er der nogle dygtige og garvede folk, som ved alt om både. Der ville jeg nok kunne få et godt råd - og et navn på en dygtig fagmand, som man kan spørge.
Hilsen Simon
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis båden er nyanskaffet kan der jo være foretaget glasfiberreparationer kort før overtagelsen.

I mange både er der ikke gjort ret meget i ventilation. Du kan sætte luftriste i nedgangslugen og siden af cookpitbænkene. Hvis du har selvlænsende ankerbrønd, så en rist foroven i skottet ind til forkahytten plus lav en åbning i ankerbrøndslugen. Denne åbning kan foruden ventilation tjene til at stoppe løse ender af fortøjninger, ankertov og landgangsstrøm ned i.

Tilstræb at der er luftgennemgang gennem hele båden fra alle de riste, du sætter i.

Bor evt. huller med kopbor i køjefronter og skabe. Lukkede rum giver altid sur luft.

Ventilation er godt både for båd, udrustning og besætning, men du skal selvfølgelig lave det med hensyntagen til mulig vandindtrængning.

mvh S/Celia

[i:]M/S Fri[/i:]
Ja, god ide, det bliver nok løsningen med øget ventilation. Men jeg vil jo gerne årsagen til livs; særlig hvis den er skadelig for båden eller endnu værre for os der skal sove der. Men ventillation vil da i hvet fald mindske problemet.
Ventilation er netop løsningen på glasfiberlugten.

Båden er typisk bygget (eller repareret) ved at glasfibermåtter er gennemvædet med styren tilsat hærder. Det er styrenen, der har en kraftig lugt indtil den er afhærdet og i lang tid efter, hvis dampene ikke ventileres bort.

Hvis båden er flere år gammel og ikke for nylig indvendig repareret med glasfiber, er det ikke videre sansynligt, at det er glasfiberlugt.

mvh S/Celia

[i:]M/S Fri[/i:]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis