Behandling af rå mur, i gammel lejlighed?

Hej allesammen!

Jeg er igang med at istandsætte et værelse, og har i den forbindelse fjernet puds fra væggen. Væggen er noget speciel da murstenene ligger rimelig forskudt mange steder. Hvad var de på for 100 år siden? Men det har nu alligevel en del charme, og da stenene samtidig er henholdsvis røde og gule, kunne jeg godt tænke mig at bibeholde og fremhæve strukturen og farverne så meget som muligt, efter behandlingen.

Det store spørgsmål er så, hvad skal jeg behandle med? Jeg er åben for allemulige gode idéer! Har overvejet, om man måske kunne give den en form for klarlak?

Jeg har taget nogen billeder, men jeg får en fejlmeddelelse hver gang jeg prøver at uploade dem..
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet har vist været oppe flere gange før herinde. Svaret er forankringsgrunder - kan evt. sprøjtes på med en forstøver.

Altså bare forankringsgrunder? Som er en "gennemsigtig" forsegling af muren?

Men nu søgte jeg jo også lidt kreativt input, så hvis der andre der sidder med nogen gode forslag.. Så skal I ikke holde jer tilbage

Nu forsøger jeg lige med billederne igen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har en kammerat, som har en noget lignende væg i et køkken-alrum.
Han har "svummet" væggen en del gange, og har på den måde fået gjort den mere homogen/udfyldt, men dog med meget tydelig tegning af stenene. Det er efterfølgende malet.
Jeg tror nu nok, at hans væg var lidt mere regulær, med knapt så store niveauforskelle mellem stenene.

Med venlig hilsen
ktm

 

som skrevet ovenfor så har det været oppe en del gange her på siden. Prøv søgefunktionen. bla her:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/6418/view/topic/

Hvis du vil have rå mursten så skal du have stenene afsyret,- men husk INGEN saltsyre indendørs. Brug evt eddikesyre. Saltsyrer reagere med metal, så alt metal indendøre vil irer.
Og så forankringsgrunder som skrevet ovenfor

mvh jan
Hej Kjartan
Vi har for ganske nylig købt lejlijhed på frederiksberg og har i køkkenet en væg der ligner din til forveksling. Ligeledes ønsker vi den skal være rå. Har du mulighed for at lægge billeder ind af resultatet? Vores puds ser ud præcis som din-lod I den være sådan eller gjorde I noget ved den?

Mvh Sebastian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Og i hvilket forhold skal 32 procent eddikesyre blandes med vand til afsyring af murstenene?

Mvh Sebastian
Det kan da blive alletiders "sætterkasse"

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Haha.. Blev lidt overrasket da der i Hotmail stod at jeg havde fået svar på indlæg :-)

Vi endte med at afsyre væggen helt, eller dvs. jeg fik nogen fagfolk til det, som jeg faktisk mener brugte fortyndet saltsyre. Men da vi ikke kunne lide de mange revner og forskellige farvede sten som muren havde efterfølgende, plus mureren havde brugte en mørtel der ikke stod i lidt for høj kontrast til den gamle, til at lappe diverse huller med, endte vi med at male det hele gråt. Så nu kan man stadig se strukturen fra murstene, der er bare et tyndt lag grå maling ud over det hele. Og så med en hvid dør, hvide paneler og en hvid vindueskam til at bryde det grå, er jeg faktisk ret godt tilfreds:-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også