Køkkengulv, nivelleret med sand, der flækker

Har søgt lidt på forummet her, uden at finde noget der helt dækker mit problem

I vores lejlighed begyndte parketgulvet i køkkenet at flække, kort efter vi flyttede ind...

vi løftede et bræt i et hjørne, og konstaterer, at gulvet er lagt direkte et linoleumsgulv.
vi flår hele parketgulvet af, da det alligevel var komplet ubrugeligt.

her konstaterer vi, at linoleummet neden under, skiller på midten, med noget ildelugtende fnuller stikkende op i revnerne.

Straks tænker vi "Fugtskade!", men den tilkaldte bygningsansvarlige klamphugger kan berolige os med, at linoleummet blot er lagt direkte på et gammelt væg-til-væg kokos-agtigt tæppe (der nu er fyldt med snask og sølvfisk) herunder er der så en 4mm træplade, herunder 4-5cm sand(!) og først herunder er der reel beton.

han anbefaler at vi flår lineoleum og tæppe af, topper pladen af med lidt selvnivellerende spatelmasse, og lægger et nyt hårdt gulv på.

det lyder nemt, næsten for nemt, og det har det også vist sig at være tilfældet.

for der hvor gulvet flækkede er vi nået ned til pladen, og denne plade giver sig 2-4 mm op og og ned når man trykker på den. Det må det bare ikke kunne, hvis man som os vil ligge et klik-gulv oven på.

Mit spørgsmål er så, vil en gang selvnivellerende beton eller glasfibersnask  oven på pladen (som bygningsmanden foreslog) kunne blive stabilt nok til et hårdt gulv? eller skal vi til at grave alle 14m2 med 5 cm sand op, og støbe hele herligheden?

Det første lyder nemt, men jeg er bare bange for at det nye gulv bare vil knække også, hvor det gamle gulv gjorde, altså der hvor pladen neden under buler op.

Mulighed nr 2 lyder forbannet dyr og arbejdskrævende, det er jo 7-800 liter sand, der sikkert vejer et par ton totalt, der skal fjernes og erstattes af en lige så stor mængde nyt fyldmateriale.

Nogen gode ideer?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mulighed nr 1 lyder noget fusk. Jeg ville ikke selv gøre det. Faktisk bør i overveje at melde det ejerskifteforsikringen. Den vil de sandsynligvis tage på sig.
Når det gamle gulv er fjernet kunne i jo vælge at lægge gulvet på nogle gulvstrøer istedet for at støbe. Det ville i hvertfald spare jeg for en del hårdt arbejde.

Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis