Hvad vælge ved udskiftning af varmtvandsbeholder v fjernvarme?

Jeg har købt et hus med direkte fjernvarme.

Varmtvandsbeholderen er lille, meget gammel, og rigtig dårligt isoleret.

Når jeg skal skifte denne varmtvandsbeholder, hvad er så det bedste at gøre?

Skal jeg skifte til en ny eller til varmtvandsveksler.
Man må gerne have inddirekte fjernvarme i området.
Burde jeg købe en hel unit med både varmtvand og varme-veksler?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du må for dit fjernvarmeværk skal du afgjort sætte en brugsvandsveksler op. Jeg ville vælge en lille termix one type 1 medmindre du har spa og et kæmpe-stort varmtvandsbehov. :-)
Hvorfor er en varmtvandsveksler bedre?
Det er selvfølgelig frisk vand, man får, men er det også billigere i drift?
ja..det er den billigste løsning da den varmer vandet op efterhånden som det skal ibruges i modsætning til en varmtvandsbeholder der bruger en masse energi på at holde en mængde vand varmt døgnet rundt; året rundt!

Hej

Det er ikke helt rigtigt det der bliver skrevet med hensyn til forskellen på varmtvandsbeholder og varmtvandsveksler.

Varmetabet er dog nogenlunde lige stort på en isoleret varmtvandsbeholder og en isoleret varmtvandsveksler, men det er bare det, at jeg oftest ser at varmtvandsveksleren er uisoleret, og selv om den ikke fylder meget (måske vandindhold på 0,4 l), cirkulerer vandet i den konstant.

Spørg din leverandør/vvs mand om varmetabet, men det er ikke noget de skilter med normalt, så det kan ind imellem være lidt svært at få oplyst.

Annonce
århus kommune skilter med at når du udskifter din gamle varmtvandsbeholder med en veksler sparer du systemet for en masse energitab og derfor får du udbetalt en kontant bonus af fjernvarmeværket...i kolde kontanter!
En del af dit spørgsmål går på om du skal skifte fra direkte fjernvarme til indirekte. Jeg mener der er et varmetab på ca 5 % ved at være indirekte på...altsået tab hen over veksleren på varmeanlægget...så det er der vist ingen grund til med mindre du ikke har tillid til dine rør :-)

Hej igen

Jeg mener der er flere fjernvarmeværker, der ikke vil godkende varmtvandsvekslere i fremtiden.

Der kan godt være en betydelig forskel på en gammel varmtvandsbeholder og en ny isoleret varmtvandsveksler i varmetab.

 

Jeg har ikke specielt meget tillid til mine rør.. de er temmelig gamle og nogle af dem er isoleret med gamle håndklæder. - et hus jeg lige har overtaget, så det er ikke nogle, jeg har viklet omkring..

Men da jeg kan lave alt med rør, lodning, gevindskæring og så videre, og skal have en del ekstra radiatorer sat op, kan jeg spare nogle penge ved at gøre det selv. Det kræver jo dog en veksler mellem fjernvarmen og mit system..
hvad med at trykprøve dem? måske med op til 10 bar...der kommer fjernvarmen aldrig op og kan de holde til det er de ok..er det synlige rør ?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis