Hæve/skydedør

I forbindelse med de nye boligtilskud, har vi planlagt at udskifte vores gamle (1972)  hæve/skydedørs-parti med et nyt energirigtigt tilsvarende.

 Det er ret stort, idet murmålet er 4200x2200, i virkeligheden det største standardparti vi kunne få dengang. Den størrelse findes tilsyneladende ikke mere - det nærmeste er 3588x2188, fundet hos Rationel Vinduer, hvor prisen med        2-lags energiglas er knap 30.000.

Dvs., der skal et passtykke til, eller partiet skal specialfremstilles, hvilket sikkert bliver temmeligt kostbart.

Men der er måske også en anden mulighed, og det er der, jeg gerne vil have et godt råd.
 
Hvis man i stedet for hæve/skydedøren vælger en løsning med fast vinduesparti, og en dobbelt terrassedør - noget lignendeen fransk dør, vil i mene, at det er en bedre og mere energi-rigtig løsning, og måske også billigere?

mvh.


navigare necesse est
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ved ikke om det mere energi rigtigt men hvis din pris på skydedøren passer, så vil du spare ihverfald det halve på løsningen med dobbelt døren og sidepartier..!

En fransk dør med alle sprosserne har jo noget mere kuldebro en et stort stykke glas eller evt en enkel eller 2 sprosser..! men den vil nok under alle omstædigheder være bedre en den gamle.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hvis du henvender dig til et af de mindre snedkerfirmaer, så er der da mulighed for, at få lavet en hæve-skydedør efter  individuelle mål. Jeg har selv været med til at lave mange  af den slags gennem tiden, men kan godt se det er en stor krabat, du skal have lavet. Men vi er altså stadig nogen, der laver den slags endnu :-)

Personligt ville jeg ikke have en hæve-skydedør. Så hellere en dobbeltdør med sidepartier som også er mere energirigtig.

Jeg har i tidligere indlæg - når det har været noget med vinduer/døre - anbefalet at folk får med bremse-i-greb. Det gør jeg også denne gang.

Svend Erik

Bygningssnedker

Jeg ville nok også lave en løsning med nogle faste partier og dør

mvh. Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Hej

Der er mange der af bl.a. prismæssige årsager i der vælger en dobbelt terrassedør med sideparti(er) i jeres situation og rent energimæssigt er der ingen eller kun minimal forskel.

Ulempen er at der pludselig er 1-2 dørplader der svinges ud på terrassen, og tager plads, og man skal passe på med vinden, der kan tage voldsom fat i en sådan dør.

Velfac har et lækkert skydedørs system i deres system 200 som desværre ikke er så anvendelig til renoveringsopgaver i alle tilfælde, på grund af at deres  system 200 kræver, at fugningen ligger langt tilbage.
Døren har et meget stort lysindfald, på grund af den specielle konstruktion, er meget tæt på grund af den den lukkes i begge sider, og så er den gående del placeret udvendig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis