Isolering med kork

For at undgå kondens i stikkøjer og forrum overvejer jeg at lime kork (4 mm. rullekork) op med god gammeldaws kontaktlim.
Når det er tørret, vil jeg lime nålefilt uden på korken med alm. vandbaseret tæppelim(ka' ikke lide udseendet af kork).

erfaringer med kork i både - og kommentarer til ovenstående efterlyses...

Mvh
Henrik.A
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du lukker et organisk materiale ind imellem to uorganiske materialer...

Læg et fugtigt håndklæde ned i en plastikpose i en uge..føj for dælen da...

Der findes materialer der er beregnet til det du vil.

Hvorfor ikke bare lime nålefilt på direkte?

Der vil komme kondens alligevel..med mindre du limer 50 mm flamingoplader på indersiden af skroget - over det hele, også bag skot og skabe osv.

Sørg hellere for bedre ventilation.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 18-05-2001).]
Hej Thomas,

Tak for dine kommentarer, men tror du at det vi gå så galt...
Idag er der oplimet en "læder", læses plast beklædning med skumgummibagside.
Det duer bare ikke, den glatte overflade invitere til at fugtigheden i luften kondensere på den, med det resultat at dyner og hynder bliver rigtig klamme. Det gælder også selvom diverse dæksluger og andet står på klem - men problemet er der selvfølgelig kun når det er koldt udenfor.
Forslaget med nålefilt direkte på siderne er godt, har god erfaring med denne løsning fra min tidligere båd.
Jeg tænkte at løsningen med kork som mellemlag bare ville "optimere" forholdene og være med til at hæve den indvendige overflade temperatur så kondensering helt undgåes, ihvertfald på siderne.

Nålefilt er "porøst" man kan faktisk puste igennem det, ergo så kan det også ånde. Problemet er måske limen, vil den virke som dampspærre ??
Hvis ja, så vil fugten ikke nå ind i korken.
hvis nej, vil fugten så diffundere hurtigt nok ud igen, således at der ikke dannes mug mm. ??



Jeg har lige skrabet kork væk fra siderne i min 28-fods sejlbåd. Det virkede sådan set godt nok, men det så meget trist ud.
Jeg forstår ikke, hvorfor du vælger kork når du alligevel dækker med nålefilt. Hvorfor så ikke lime flamingoplader direkte mod skroget og nålefilt uden på? Det isolerer bedre, er væsentlig billigere end kork og nemmere at arbejde med.
I øvrigt er jeg enig i, at ventilation og ikke mindst cirkulation betyder meget for at undgå kondens. Her i vinter har min båd ligget i vandet. Jeg har haft en lille blæser til at køre UDEN varme. Et tidsur har tændt og slukket for den hvert kvarter. Samtidig hængte jeg en fugtsugerpose op. Sammen medførte det, at der stort set ingen fugtproblemer var i vinter! End ikke den sædvanlige vinterlugt, som når båden ligger på land. Blæseren stod lige inden for indgangen fra cockpittet, hvor der er en luftventil i lugen. Blæseren sendte luft forover i båden. Ude for er der én luftventil. Sammen var det åbenbart nok.
Hilsen Simon
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej ang. isolering. Jeg bor i min båd nu på 4. år uden nogen problemer overhovedet.
Fra vandlinien og til under dækket har jeg isoleret med to lag liggeunderlag, dem spejderne bruger på heik ture.
Først affedtede jeg glasfiberskroget med acetone- al el slukkes, den mindste gnist og du og båden farer til himmels, brug kulfilter åndedrætsværn! Så smurte jeg DANA 2000 gulvlim på glasfiberskroget med en tandspartel, når det er meget nippetør får det et lag mere. Når 2. lag er nippetør sættes 1. lag liggeunderlag på og det bankes fast med en træklods og hammer for at fjerne eventuelle luftlommer. 2.lag på samme måde. I rundingerne brugte jeg en rundstok og mange lister diagonalt for at presse liggeunderlaget helt ud i hjørnerne, det er absolut ikke alle steder det er kommet helt ud men det er ok.
Bagefter limede jeg nappa på- det har jeg fortrudt for det har en kold overflade, tæppe, filt eller andet "varmt" ville jeg bruge hvis jeg skulle lave det om idag.
Liggeunderlaget er samtidig fugtspærrer.
Før jeg limede nappaen på var det direkte varmt at ligge op ad skroget, liggeunderlager reflekterer din kropsvarme.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis