Vandforsyning til køleskab med vanddispenser

Hej, jeg har købt et Electrolux ERES35800W køleskab (og et EUFG29800W fryseskab). De skal begge vandforsynes med et 3/4 tomme udvendigt gevind og hhv. 2,5 - 5 bars og 1-10 bars vandtryk. Jeg fik for en lille formue et VVS firma til at lave denne vandforsyning, men jeg er i tvivl om, at vandtrykket på køleskabet er højt nok (min. 2,5 bar), fordi Electrolux skriver i manualen, at dette kan være årsagen til, at der ikke er ret meget brus, når man vælger dette. VVS'er har trukket et rør fra 3/4 tomme ned til 15 mm for så at grene ud til de to udtag, hvor han så har øget til 3/4 tomme igen (ialt ca. 6 meter fra udtag under køkkenvasken og inklusiv en Water Block vandsikring). Slangen der er monteret på køleskabet er så kun 6 mm. Kan denne konstruktion være årsag til et for lavt vandtryk, når vandtrykket i resten af huset er absolut ok (fryser med isterningmaskine virker ok (min. 1 bar))? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rørdimensionen er ligegyldigt ved statisk tryk. Dvs at hvis der ikke er noget forbrug i din installation, ja så vil trykket være det samme i hele systemet. Problemet opstår først når der skal leveres noget vand til f.eks. ismaskine og den slags. Der vil så ske et trykfald som vil være størst hvor rørdimensionen er mindst. Hvis slangen på køleskabet er 6 mm definerer den jo den mindste diameter og så længe rørene foran den slange er af større dimension, burde det ikke have noget at sige (det har det så alligevel, men det er mere på det teoretiske plan). Nu ved jeg ikke hvor mange bar du har i din installation, men lad os sige den er på ca 3 bar. Hvis du så åbner for vandet i køleskabet, er et muligt der kommer trykfald til under 2.5 bar. Havde trykket været 5 bar på systemet, vil den falde tilsvarende over din 6 mm slange, men du vil stadig have ca 4 bar til rådighed ved den givne vandmængde. At isterninge maskinen virker, er ikke noget du kan bruge til andet end at konstatere at der så minimum er 1 bar i din installation. Isterningemaskinen behøver jo heller ikke at skulle have 200 l/minuttet. Den åbner bare til frysebakken er fyldt og lukker så igen. Om det tager 10 sekunder eller 10 minutter mærker du ikke. Det er først når du skal have fyldt dit glas en forskel vil kunne konstateres.

Hej

Har du prøvet at regulere på indstillingen af brus  nederst inde i køleskabet, som dog reagerer meget langsomt, da man egentlig skal bruge flere liter efter reguleringen, for at se om indstillingen ændrer noget.

I vores tilfælde måtte Electrolux erkende, at de ikke havde medleveret en anvisning til dette, så vi har haft montør ude for at indstille indholdet af brus.

Electrolux har været meget fair og nemme at have med at gøre i vores sag, som også har omfattet en revnet vandbeholder, som man ikke lige kunne finde i første omgang.

Vi har nok haft ca 5-6 montørbesøg + lidt flere telefonkontakter.

tak for svaret Orla, men jeg har skruet helt op for brus. Jeg har dog ikke ikke tappet mange liter af - det må jeg prøve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis