Naturgas ctr. olie

Jeg har el-varme i øjeblikket, men overvejer at tage skridtet til centralvarme.

Alle taler om naturgas men er olie ikke et alternativ, når man tænker på, at der pt. kun er naturgas til forholdsvis få år, eller bør jeg bare gå ud fra, at der også er nok om 10-15 år.
Er naturgas billigere og er det nemmere at holde naturgas end olie?

Endeligt, er der nogle med gode erfaringer med hvilket anlæg man bør vælge, hvis det bliver naturgas og hvilken varmtvandsbeholder og størrelse bør vælges (hus 175 m2 + 50 m2 kælder - 2-3 personer i husstand).

På forhånd tak, hvis nogen kan føre mig ind i denne "nye verden" - for det er så dejligt nemt med el - en ny ovn hvor man fryser, og sagen er klaret på 5 minutter og intet i vedligeholdelse. Til gengæld "græder man", når årsopgørelsen kommer.

Og til slut en historie vi grinte af, men som absolut ikke var sjov. En i vores familie købte et hus med udendørs swimmingpool .. med el-opvarmning, og nød det første år med konstant dejligt tempereret vand. Årsopgørelsen og choket kom - et 6 cifret restbeløb. Vedkommende ringede til el-selskabet og mente der måtte være noget galt, som de straks gav ret i, men ringede senere tilbage og forkyndte, at der intet unormalt var i dette forbrug .... til et hotel. Hvorfor de troede det var et hotel ved jeg ikke, men da de hørte det var et almindeligt parcelhus blev der tavst, men rigtig var regningen.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen

Jeg har kun haft gode erfaringer med gas.
Det har været rimeligt i pris, prisen på gas justeres jo efter prisen på olien....
Fordelene er at der ikke er en tank der kan lække osv. derved undgår du en forurenigskilde.
Den eneste bagdel jeg lige kan se er at der kun er een leverandør, men det kender vi jo også fra el. Som det ser ud lige nu tror jeg faktisk ikke det er specielt meget dyrere at anvende el. Men det er normalt - et pr år tilbage - at det er en del billigere.

Check med din lokale "energibutik" eller elselskabet de yder oftes rådgivning.

Men kan du vælge hvad du ønsker som energi kilde ?? De fleste områder hvor der er indlagt gas er man tvungen til at aftage gassen - evt. med en overgangsperiode hvor den nuværende energi kilde kan fastholdes.

Hvis du kan vælge frit, hvad siger du så til at anvende et stoker anlæg ??? Så er du fri til at fyre med mange forskellige brændselsformer, FX. korn, frugtsten, flis, træpiller, energipil....... Hvis du er med på ideen er der mange muligheder men opsæt den såvidt muligt i et udhus hvor du også hat plads til at opmagasinere brændsel. Overvej hvilke typer du kan li - men husk at jo flere brændselstyper du kan bruge jo mere fri er du - der er nogle specielt mindre der kun kan anvende præpiller. Her kan man nemt forestille sig en ny energiafgift og så er det rart at kunne vælge en anden type brænde...

Men lad os høre om dine overvejelser...

Venligst Njord

MVH Njord
Som en anden har nævnt. Brug fastbrændselsfyr og divider dine varmeudgifter med mindst 2.

Se www.pilleklub.dk og du kan også få særdeles god hjælp hos Energioplysningen.

Richard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis