Er Jernbane svælger farlige

Vi er lige flyttet i nyt hus og vi har tre små børn.. I haven ligger der Jernbane svælger og blandt andet er sandkassen lavet af jernbane svælger, jeg menes at have hørt at det skulle kunne være farligt, er der nogen der kender noget til det?
Og hvis man så evt. fjerner dem, kan der så evt. være noget med jorden??
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, skinnerne er ikke farlige, men hvis du mener gammelt træværk fra et togspor, så jo, det ville jeg nok ikke have liggende i min have. Der er nemlig brugt ganske betydelige mængder giftstoffer for at holde vores jernbane net rent for vækster, og det er klart at træet har optaget en del af dette gennem årene. Tilsvarende, så hvis den har ligget i nogle år, så vil den nok have afgivet en del giftstoffer til jorden omkring den... Det kan være at der findes folk herinde der er lidt mindre kritiske overfor brugen af plantegifte, men min holdning er at det er smartere at være på den sikre side.
Jeg ville heller ikke være glad for at mine børn legede i en sandkasse som er lavet af sveller. Jeg har dog selv lavet en bedafgrænsning hele vejen på udvendig side af vores hæk med gamle sveller. Selv om de er meget gamle er det stadig meget tydeligt hvis solen bager på dem at de er smurt med noget tjære lignede stads.
Prøv at læse hvad Havenyt har at sige om jernbanesveller.

Det er ikke længere tilladt at anvende jernbanesveller, telefonpæle og andre produkter, som er imprægneret med creosot til formål, hvor f.eks. børn kan komme i kontakt med disse. Det er derfor ikke længere tilladt at benytte jernbanesveller til højbede, sandkasser, bålpladser, terrasse- og trappeopbygning o. lign., samt til indendørs formål.

Mvh. Christian

Få lortet langt væk; det er bestemt ikke for børn. Og tag lige 10 cm af jorden osse og kom noget nyt på.
Tak for svarene, har lykkedes meget at finde ud mere om det efter jeg har stavet det rigtigt.. der hersker ingen tvivl om at de bliver fjernet fra haven, faktisk allerede i morgen..

Er der så nogen der ved om man bare må køre dem på genbrugs pladserne??
Annonce
Ja du kan godt komme af med dem på genbrugspladsen.
Har selv fjernet en del fra forskellige kunder.

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Ellers kør dem op til mig, jeg mangler stadig et par stykker. :o)

Evt sæt dem i dba.dk det kan godt være de ikke er så sunde, men de er faktisk en del penge værd
Man anbefaler at der fjernes 25 cm jord/sand. Husk at jorden skal anmeldes til kommunen, som anviser en godkendt modtager, hvis det skal gøres efter bogen. Jorden anses for "lettere forurenet".
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis