Køkkenhave

Hej jeg har en Køkkenhave som jeg har drykket i nogle år snart men jeg kunne godt tænke mig at få noget mere ud af den. Jeg vil ikke lægge om til højbede men jeg vil gerne vide noget om for jeg har læst at man kun skal grave 10 cm ned og ikke som jeg gør et spadestik. jeg vil også godt vide om man kan dække jorden til med f.eks græs og så bare lade det ligge oven på jorden om det gør noget

smile Hilsen Mads Nielsen smile

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med de 10 cm synes jeg lyder som allt for lidt.

Man kan fint kommet et 10-15 cm lag af frisk græsafklip oven på jorden rundt om sine afgrøder, og så bare lade det ligge. Det hjælper til at holde på fugten, og hæmmer ukrutet.

Venlig hilsen

Jens

ja det er også det jeg har læst men jeg tænker at hvis du lægger noget rundt om planten om der ikke kan gå sygdom i det. sådan at planten bliver syg.
men jeg har også hørt at man bare i steden for at grave bare stikke i greb ned i jorden og løsnes den på den måde

smile Hilsen Mads Nielsen smile

Jeg forstår ikke hvordan I får noget ud af Jeres urtehaver.
Mine kartofler fik orm og skurv, gulerødderne fik en slags ringorm, ærterne blev ædt af nogle væsener straks de spirede op over jorden, rødbederne blev studset ned til ca 3 cm i bladene af rådyrene, sellerierne blev ca 5-6 cm i diameter, persillerødder og pastinakker ville slet ikke spire, jordbærene groede til i kvikgræs og blev iøvrigt ædt af fulge. Det eneste der ville noget, var løg, der blev ganske enorme, men det er jo ikke til at leve af løg alene!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Ikke for det ktm men det kræver man passer sin køkkenhave hvis man skal have noget ud af det. Kvikgræsset skal du jo fjerne det er ukrudt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ja så skal du jo nok klikke på linket i min signatur det passer næsten sig selv og spiser stort set alt hvad der kan komme der i. Men det er jo op til dig selv. Men tager altså meget tid at passe sin køkkenhave specielt om sommeren hvor fyret næsten ikke kører....

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ja det er rigtig nok men nu er det jo sådan at jeg gerne vil have noget at vide om en køkkenhave og ikke et pillefyr

smile Hilsen Mads Nielsen smile

Ktm.
er det en ny køkkenhave?
hvad gøder du med?
mht. jordbær sætter jeg et net over, så fuglene ikke kan mæske sig i MINE jordbær. har bare bukket tre el rør, sat på tværs(den korte led) det skal siges at mit j.bed er 1x3 m i bredden.bundet nettet fast i begge ender(lange led) så kan det trækkes henover efter behov, så det også kan luges, der kan lægges halm ud imellem rækkerne så bærne ikke bliver så snavsede og så skal der skiftes planter ud hver andet år, hos mig passer det med hver anden række.
løg og rulerødder sættes skiftevis derved undgår du ormene.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
madsnn001, jeg graver et spadestik ned. vender jorden troligt hvert forår med en pose formuldet kolort, godt igennem med en greb. så virker det.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
hej jeg gøder med dyregødning fra køer og det har jeg masser af og det er ikke en ny urtehave den er 5 år gamle men det er ikke det bedst jord. så derfor har jeg givet det noget grus men det har ikke hjulpet så meget

smile Hilsen Mads Nielsen smile

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis