Isolering af rør

Hej herinde

Hvis man graver et nedløbsrør ned, så man senere kan trække et rør igennem det, kan man så isolere det efter at man har trukket røret?

Med venlig hilsen

Kasper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså jeg ved ikke helt hvad du mener.

Men hvis du graver et nedløbsrør ned og trækker et rør igennem det, så kan du sagtens isolere det. For hvis det er som jeg tænker, så har vi gjort noget lignende:D Du isolere jo kun rundt om røret

Daniel
IT & Auto

Chef C1.

Maskinmester/Manager

Olsen - Din Service
Jeg forstår det som om, at han vil indføre isolering og et mindre rør i nedløbsrøret. Evt efter, at det er gravet ned!?!?

Jeg har tænker, at rockwool vil være et skidt materiale at bruge, da det kræver, at det er 100% tørt. Da vil flamingo være et bedre, men dyrer alternativ. Nogen der har nogen bedre idéer?

EDIT; efter 2. gennemlæsning læser jeg det som om, at han vil efterisolerer det, hvilket gør rockwool ubrugeligt. Så er flamingo måske en mulighed?
Når hehe okay.

Ja, der giver jeg nok Mikkelfa ret. Men du kan prøve med noget fåreuld - Det virker faktisk stadig efter det er blevet vådt.

Daniel
IT & Auto

Chef C1.

Maskinmester/Manager

Olsen - Din Service
Nedløbsrøret er gravet ned og dækket til igen. Det er lige klar til at føre slangen igennem (det er til vand). Men eftersom det er dækket igen, skal det være isolering inde i nedløbsrøret. Har også overvejet om det er nødvendigt - den bedste isolering er vel stillestående luft og det er et nedgravet nedløbsrør vel fyldt med?
Ja. Det kan man sagtens, du skal dog sørge for at det er et plast - rør og sørge for en mindre isolering.

Daniel
IT & Auto

Chef C1.

Maskinmester/Manager

Olsen - Din Service
Annonce
Man kan måske også skumme røret, evt. med en slange på studsen så det kan komme hele vejen igennem.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvad er der galt med de der grå skumbanditter man kan købe i byggemarkedet? De er flækket langs midten og med tape til samling. Kan du ikke skubbe sådan en igennem? Hvis røret er mindre kan du lige så godt lade være. Og så bare proppe enderne.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Nu skriver du ikke noget om tykkelsen på vandrøret, og det har jo betydning for hvor tyk isoleringen kan være.

Men hvis vandrøret er uden samlinger kan du jo bruge Tubolit eller Armaflex, de fås i 2 meters længder, men kan kun købes igennem et isoleringsfirma.

Du skal holde dig langt væk fra de skumskåle fra byggemarkedet, de er dyre og ikke særlig effektive.

Der findes også rørskåle fra Isover og Rockwool, men det er jo et spørgsmål om der er plads i det nedløbsrøret.

Hilsen

K-E.

Isolatør

rask
Tak for hjælpen allesammen. Vil forsøge om jeg kan få plads til rørskåle, selvom det vist bliver knebent.

Mvh

Kasper
Man kan jo også få pex rør der er isolerede i forvejen. Så risikerer du heller ikke at rive en tapesamling over som du bruger ved rørskåle. Et 15 mm pex rør-i-rør inkl isolation er ca Ø50 mm. Et nedløbsrør er ofte 100 mm så der burde være plads nok. Få en kraftig snor igennem røret og træk så pex'en igennem bagefter.

Du nævner selv stillestående luft og på sin vis har du ret, men hvor vil dit u-isolerede rør befinde sig inde i nedløbsrøret? Hvis det svæver præcis i midten, ville det jo være perfekt, men det vil jo ligge mod bunden af nedløbsrøret, og derved blive afkølet. Desuden spiller rumfanget af den stillestående luft også ind. Hvis du har et ø15 mm rør i et ø100 mm rør, vil det varme rør jo kunne skabe en hvis konvektion omkring sig selv og derved afgive varme til yderrøret. Fidusen i isolation er at have mange små luftlommer for at modvirke konvektionen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis