zink anoder & gear

jeg har sidst på sæconen 08 købt ny/gammel båd en LM16 med en 6hk korsør motor, og har aldrig før haft en båd med indenbords motor, jeg har kun lige sejlet en lille tur i den, probemet er så at jeg ikke kan få den til at holde sig i bakgear så jeg skal holde den for at bakke er det normalt.
så læste jeg her på siden at Finn Gevind sagde noget om zink i motoren hvad menes der, og hvordan gøres det, den har ved tidligere ejer sejlet i Tange sø og jeg sejler nu i saltvand har det noget at sige.

mvh campisten

<p>campisten</p>
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nok dit revers gear der er slidt, men det betyder da ikke så meget da du jo ikke skal bakke så meget. Du sidder vel aligevel agter når du skal manøvre i havnen. Med hensyn til zink anoder skal du have en på hver side ved dit stævnrør, altså udvendigt der hvor skrueakselen kommer ud. De skal være forbundet med stævnrøret med en kraftig kobber tråd. Grunden er at i saltvand er der en stor galvanisk tæring når skruen drejer rundt i vandet.

Så vidt jeg husker er der enkelte motorer der har en prop med en zink stav der går ind i kølevands systemet lige ved pumpen. Men det er ikke aktuelt på din lille Korsør motor. Den er bygget til saltvand og kan sandsynligvis holde i 100 år hvis den blot bliver passet med olie o.s.v.

V.h.  Håndværkeren

det er også rigtigt, og jeg har zink til at side som du skriver.

tak for svaret.


<p>campisten</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis