trappetrin

Hej LDS

Jeg står og skal have lavet nogle trappetrin til min kældertrappe. Men jeg vil lige søge råd her inden jeg bare kaster mig ud i det. Hvilket materiale skal jeg vælge? Jeg har en 30 mm. massiv egetræsbordplade  på hånden til en rimelig pris. Meningen er så at jeg selv vil save trinene ud med en skarp rundsav. Derefter vil jeg bejdse den. Er det en dum ide'?

Der er  2 ting i det

1) holdbarheden. Jeg er i tvivl om jeg kan komme til at svække kanterne når jeg skærer den op på langs af stavene. Den skulle jo gerne kunne holde til at gå på uden de yderste stave brækker af pladen. Dernæst vil jeg gerne prøve at ramme en farve på de færdige trin der minder lidt om amr. valnød. Jeg har fået at det så kan bejdses, men kan det  holde til slitage?

2) udseende. Kan jeg save i en egetræsbordplade med en almindelig rundsav og skal det være en bestemt slags klinge for at resultatet bliver så flot som muligt?

lad os få en tømrer eller andre trækyndige på banen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke lave det ud af en bord plade det skal da laves ud af massive planker. Men ellers skal det bare skæres ud med en skarp rundsav der er stor nok.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg er overhovedet ikke tømrer, men kan kun videregive mine egne iagttagelser.

Jeg har en fyrretræstrappe på et jernstel. Trinene er i lamineret stave, men ingen trin er knækket af!! :)
Jeg lurede også noget på dem, da jeg skruede dem på, men da jeg er fnug på blot 110 kg, tænkte jeg, at det går sgu nok. Det har det nu gjort i 12-14 år.

Jeg fik et på et tidspunkt et egetræsbord, i retning af det du nævner, også lamineret. Det var for stort og jeg købte en fintandet klinge til min rundsav og skar bordet til på langs og tværs, aldeles uden ødelæggelser. efterfølgende sleb jeg kanterne lidt til, så de ikke fremstod knivskarpe, som man på det nærmeste kunne skære sig på!

Jeg ville ikke betænke mig på at gennemføre projektet som du beskriver. Det med bejdsen ved jeg intet om, men hvorfor skulle det ikke kunne lade sig opføre. Du kan jo lade være med at lade murerstøv ligge og flyde på trinene og undlade de jernbeslåede træsko.! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Dejligt - nu har jeg 2 svar at vælge imellem Men nu bliver jeg  nødt til at spørge dig Fiahgt hvad der er problemet med limtræsbordpladen. Du skriver bare jeg skal bruge planker. Lige for at få det helt på den rene er den bordpladen IKKE lamineret men massivt stavlimet træ som vist her i linket. https://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=coming&productId=61706&langId=-100.

Nu har jeg jo et stykke gammel plade stående i garagen der er over 1 m langt. Jeg har prøvet at lægge den hen over 2 lecablokke og jeg kan overhovedet ikke mærke at den giver sig når man træder midt på den. Så hvad er lige præcist problemet med at bruge sådan en bordplade ift. en planke?

Hej Carsten

Der er overhovedet ingen problemer med at bruge en limtræsbordpl.

Jeg har haft køkken/inventar produktion siden 1986, og har gennem tiden lavet mange underlige løsninger  ud af limtræsbordpl.

Lamellerne gør jo at pladen er mere formstabil end en planke da denne har tendens til at blive krum.

M.V.H.

Georg gearløs  

Ja så har jeg taget fejl var nemlig nervøs for at det ville sprække i samlingerene når det bare var en limet brodplade, men det lyder ikke til at det er problemet. Derudover har jeg en forkærlighed for meget massivt træ helst så råt så muligt. Skal ikke være så indstrielt det hele i min verden.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Fiahgt

Jeg er helt enig med dig i at massiv træ/planker er det helt rigtige valg, men i mangel af bedre så er lammellimet også ok.

1. Massive planker skal man være sikker på at de holder sig nede på 12-14% fugt (møbeltørt til indendørs brug)

2. Tager man en lammellimet bordplade er den limet med en lim som er fugtbestandig (som betyder at den ikke tåler fugt konstant, men limen som sådan er stærk nok til indendørs brug når pladen er behandlet med f.eks olie/ lak etc. etc.) Ps. vandfast lim er noget andet.

Men som gl. mesterlærling vil jeg være den første til at give dig ret, det gode gamle
massive træ er nr. 1, det betinger også at man er sikker på fugtindhold/trætype og hvordan man skal vende træet med hensyn til åretegning osv.osv. 

Men da Carsten murer har en bordplade han gerne ville bruge som trappetrin, og at massive lammellimede bordplader er på ca. 12-16% fugt indhold og at limen er af en type som kan arbejde sammen med træet og som er stærk så ser jeg ikke noget problem i at bruge lammellimet træ til et sådan formål.

Jeg har som sagt brugt lammellimede bordpl. til mange underlige formål, f.eks kom der en kunde til mig i 1989 og ville have mig til at lave toiletsæder i lys ask til toiletterne på hans restaurant, jeg tog opgaven og brugte askbordpl. til emnerne og hørte ikke andet end positive ting om at hans restaurent var gennemført lige fra hans bar og til (lokummerne) i lys ask og det holdt i de 6 år han havde restaurenten.

Nu skal du jo lige tænke på lokumsbrædder i træ var ikke in i 1989, så jeg syntes også at manden var underlig og at han havde en næsten pervers smag, lokkumsbrædder i træ. (puha ulækkert).
 Men det kan jo fåes i alle byggemarkeder idag

Ps. jeg har også lavet mahognitrin til en trappe af en gl. bordpl. som kunden selv kom med, og den holder fint endnu efter 7 år.

M.V.H.
Georg Gearløs

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis