Kardanled mellem motor og skrueaksel, hjælp søges

Hej med jer alle

Jeg har et problem med kardanledet mellem min motor og min skrueaksel. Jeg tror at det er en gammel "Aquadrive" ting fra starten af 80'erne. Manchetterne var væk da jeg købte båden og jeg har gennem de sidste par år forsøgt mig med en masse forskellige fantasifulde løsninger som alle havde det til fælles at de ikke virkede !!
Sidst købte jeg en bælg hvor yderdiametrene passede men den holdt ikke ret længe inden der var revner i den. Det betyder at fedtet slynges ud i motor rummet og det er ikke lækkert. Motoren er renoveret her igennem vinteren og nu mangler jeg det kardanled !! Tilsyneladende er det ikke gået helt sporløst på ledet at det måske ikke har været optimalt brugt gennem nogle år. Min "marine mand" mener ikke det er godt mere og da kommer problemet, det med pengene hvor skaffer man et kardanled der er godt og billigt eller kan mit gamle evt. renoveres og hvor / hvem kan det ??
Min motor er på 12 hk og det er en sejlbåd så det er ikke heletiden min motor kører. Vinklen mellem motor og skrue aksel er måske 15 grade og afstanden mellem flangerne på skrueaksel og gear er omkring 17 cm. men det kan naurligvis måles op nøjaktigt senere. Der et tryk leje til at optage trykket fra skruen på skrue akslen og det er glasset fast, og da den anden flange sidder på geaet er justeringsmulighederne ikke så store.

Hvem kan hjælpe eller kender en løsning eller en der kan det der !!

På forhånd TAK

Njord

MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan købe en ny ved grene eller du kan flytte din motor helt hen til skrue akselen og rette den op i graderne og fjene den tryk leje men hvad tror du der er biligst

mvh tob

JR
Hej TOB

Der ingen tvivl om at det realistiske er at købe en ny men men hvis der findes at alternativt produkt/fabrikat vil det jo vær økonomisk det bedste for mig !!

Er der nogen der kender alternative enheder eller ???

Venligst njord

MVH Njord
15 grader virker noget voldsomt. Hvis du selv er fiks på fingrene eller kender en "metal-mand": Jeg har set et hjemmelavet kandanled, lavet af et kardanled fra en forhjulstrukket bil. Det kræver nogle modifikationer, men det skulle kunne lade sig gøre.

GN

Gert Nøjsen

Et kardanled, går jeg ud fra, skal vist være i rustfri stål, så den med kardanledet fra en bil holder vist ikke.

Kontakt JK marine på tlf. 28140931, han kan med garanti hjælpe dig.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis