Grundfos pumpe indstilling

Jeg har en Grundfos Alpha+ 15-60 pumpe i mit gulvvarme system, men hvordan skal den indstilles ?

Jeg kan se at man kan stille den variabelt - og derud over er der 3 trin -

Mit problem er at står den på varibelt så banker pumpen, men står den fx på trin 1 eller 2 så er den helt stille ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen bud ?
Hvis du har få kredse (1-3) sæt dem på fast trin 2.
Over 3 kredse på 3.

Da gulvvarmen kører med sænket temperatur skal der mere vand til, derfor skal pumpen køre "hurtigt" hele tiden.

Hvis din styring tillader det, så kan du med fordel lade den afbryde strømmen til pumpen, når der ingen forbrug er. På den måde kan du spare lidt på el-regningen :)

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

Jeg har 7 kredse gulvvarme i hele huset (146 kvm) Så det vil sige jeg bare skal lade pumpe kører fuld hastighed hele tiden og ikke variabel ?

For nogle gange er alle 7 kredse åben, og andre gange kun 1, men det har ingen betydning for at den kører fuld hastighed ?

Gulvvarme styringen slukker automatisk for pumpen når alle krede er lukket.
Jeg har osse sådan en. Hvad forskel er der på de forskellige indstillinger? Hvad er mindst: variabel min., eller trin 1?

Venlig hilsen
Knud
Hej clausdk

En Alpha+ er i en del tilfælde født med "banke lyde". I mine øjne er det en rigtig dårlig pumpe Grundfos fik sendt på markedet.
Mht. til hastighedsindstilling på pumper, bør udgangspunktet være laveste hastighed på pumpen og så se over et par dage om ikke det fungerer. f.eks. kan en ups 25-40 i mange tilfælde køre fint på trin 1 i gulvarmesystemer på 5-6 kredse.

mvh,
Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis