regler om indervæge

Hej
Jeg står og skal igang med at efterisolerer mine indervæge i min gamle stue, er der nogen regler om hvad plader man skal bruge?
Jeg ved man i de fleste tilfælde bruger gips, men jeg har hørt man også kan bruge spånplade, men er der nogen regler om det?
 
Hilsen

Miss Mulle
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen regler for hvad du kan bruge nej.
Men spånplader ville jeg i hverfald ikke benytte, kan ikke tåle fugt, svære at få pæne samlinger på, og lidt mere tidskrævende at montere og skære til, også er de dyrere end gipsplader.

Alm. gipsvægge er meget bedre.
spånplader udover at det er svære at arbejde med , er det osse brændfarlige. det vil jeg i hvert fald ikke bruge.
Go fornøjelse

p /p

Hej

Spånplader opfylder normalt kravene til vægbeklædning, men er ikke velegnede på grund af at de arbejder og revner i samlinger.

En 2 lags gipsvæg er en rigtig god væg, og jeg plejer at sig man kan hænge en folkevogn op på den uden problemer.

Hej blander mig lige lidt i tråden.

Skal i gang med samme projekt og havde tænkt mig at sætte

spånplader BAG en gipsplade de steder der skal være radiatorer

og især der hvor met 46 tommer tv skal hænge.

Men hvis dobbelt gipsplader kan holde vil jeg nok foretrække det.

Så Orla mener du at gipsplader kan holde til det?

 

mange hilsner fra Jan

Annonce

Hej

Jeg ville lave en normal 2 lags gipsvæg og så hæfte et stykke krydsfinerplade (evt bare en strimmel v/ radiatorophæng) bag på der hvor jeg ved der skal hænge noget tungt som f. eks dit 103 tommers B&O

Gipsvæggen kan faktisk bære temmelig bære temmelig meget.
Jeg har f.eks. hængt mange reoler op, der blev fyldt med ringbind fra øverst til nederst helt uden problemer, man skal bare anvende de plugs, der er beregnet til formålet.

Expandet roset.
http://www.expandet.dk/filer/gips/101_Rosett.pdf

Holder 50 kg pr plug i et lag gips.
85kg pr. plugs ved 2 lag gips

Så med mindre det er over 100" så skal 2 plugs nok holde det oppe også ved et lag gips, og de fleste beslag benytter mindst 4 plugs.

ok lyder fint

så må jo se om mine nerver  kan holde til at mit

tv kun hænger i gips men måske en krydsfiner plade

bare for natteroens skyld.
Og gid det var et 108 tommers B&O

Hilsen Jan

Har overskabe hængede på KUN gips herhjemme, fyldt helt op med tallerkner kopper osv-
Og endnu de hænger stadig her efter godt 10 år...;)

Hej.

Hvis du først monterer spånplader, så har du en god baggrund for montering af gips udenpå.

Kanon væg


PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis